Začiatok roka 2025 znamená pre módny priemysel v Európskej únii významnú zmenu. Bude musieť splniť niekoľko nových legislatívnych povinností. Tie vyplývajú predovšetkým zo snahy znížiť množstvo textilného odpadu a s ním spojené negatívne vplyvy na životné prostredie. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie odlesňovania a transparentnosť pôvodu výrobkov.
Prvý január nebol pre módny priemysel v Európskej únii (EÚ) len o veselých novoročných oslavách. Znamenal aj začiatok zmien, ktorým bude musieť tento rok čeliť. V roku 2025 vstúpi do platnosti niekoľko nových legislatívnych povinností. V prvý deň roka napríklad vstúpilo do platnosti nariadenie s názvom Extended Producer Responsibility, v preklade teda Rozšírená zodpovednosť výrobcov.
Je čas vyradiť rýchlu módu z módy.
Naša stratégia pre udržateľný a obehový textil zabezpečí, aby do roku 2030 boli všetky textilné výrobky uvedené na trh EÚ s dlhou životnosťou, recyklovateľné a vyrobené s ohľadom na sociálne práva a životné prostredie.
Pozrite si ju ↓
– Európska komisia (@EU_Commission) 19. januára 2024
Vyžaduje od členských štátov EÚ, aby na konci svojej „životnosti“ zbierali textil oddelene od zmiešaného odpadu. Cieľom je zabrániť zničeniu kusov, ktoré by sa ešte mohli recyklovať alebo opraviť. Do mája minulého roka však povinný systém triedenia zaviedlo len 11 krajín. Ďalších 14 zaviedlo dobrovoľné iniciatívy. Otázkou teda zostáva, aká účinná bude zmena v EÚ v roku 2025.
Európska únia plánuje obmedziť odlesňovanie. Urobí módny priemysel zodpovedným
Štáty EÚ sa tiež plánujú v roku 2025 zamerať na odlesňovanie. Od 30. decembra minulého roka platí nariadenie na jeho obmedzenie. Zatiaľ sa vzťahuje len na veľké spoločnosti, ale postupne sa rozšíri aj na malé a stredné podniky. Zjednodušene povedané, zakazuje predaj výrobkov súvisiacich s odlesňovaním na európskom trhu. Týka sa najmä textilného a obuvníckeho priemyslu.
Výrobky dostanú vlastný pas. Bude sa v ňom uvádzať ich pôvod a uhlíková stopa
Tento rok sa tiež začína testovacia fáza projektu s názvom Digital Product Passport (DPP), v rámci ktorého by mali mať všetky módne alebo textilné výrobky na európskom trhu pridelený tzv. pas výrobku. To znamená určitú formu digitálneho a strojovo čitateľného záznamu, napríklad vo forme QR kódu, ktorý bude obsahovať informácie o vplyve tovaru na životné prostredie.
Dostupné informácie by mali zahŕňať názvy výrobcov, presné zloženie výrobku a údaje opisujúce uhlíkovú stopu a spôsob, akým možno výrobok opraviť alebo recyklovať. Európska komisia plánuje vytvoriť špecializovaný webový portál, na ktorom budú registrované všetky digitálne pasy výrobkov. V súčasnosti sa usiluje o to, aby do roku 2030 bolo na DPP zapísaných čo najviac kusov textilu.
Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube