Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Začiatok roka 2025 znamená pre módny priemysel v Európskej únii významnú zmenu. Bude musieť splniť niekoľko nových legislatívnych povinností. Tie vyplývajú predovšetkým zo snahy znížiť množstvo textilného odpadu a s ním spojené negatívne vplyvy na životné prostredie. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie odlesňovania a transparentnosť pôvodu výrobkov.

    Prvý január nebol pre módny priemysel v Európskej únii (EÚ) len o veselých novoročných oslavách. Znamenal aj začiatok zmien, ktorým bude musieť tento rok čeliť. V roku 2025 vstúpi do platnosti niekoľko nových legislatívnych povinností. V prvý deň roka napríklad vstúpilo do platnosti nariadenie s názvom Extended Producer Responsibility, v preklade teda Rozšírená zodpovednosť výrobcov.

    Vyžaduje od členských štátov EÚ, aby na konci svojej „životnosti“ zbierali textil oddelene od zmiešaného odpadu. Cieľom je zabrániť zničeniu kusov, ktoré by sa ešte mohli recyklovať alebo opraviť. Do mája minulého roka však povinný systém triedenia zaviedlo len 11 krajín. Ďalších 14 zaviedlo dobrovoľné iniciatívy. Otázkou teda zostáva, aká účinná bude zmena v EÚ v roku 2025.

    Európska únia plánuje obmedziť odlesňovanie. Urobí módny priemysel zodpovedným

    Štáty EÚ sa tiež plánujú v roku 2025 zamerať na odlesňovanie. Od 30. decembra minulého roka platí nariadenie na jeho obmedzenie. Zatiaľ sa vzťahuje len na veľké spoločnosti, ale postupne sa rozšíri aj na malé a stredné podniky. Zjednodušene povedané, zakazuje predaj výrobkov súvisiacich s odlesňovaním na európskom trhu. Týka sa najmä textilného a obuvníckeho priemyslu.

    Výrobky dostanú vlastný pas. Bude sa v ňom uvádzať ich pôvod a uhlíková stopa

    Tento rok sa tiež začína testovacia fáza projektu s názvom Digital Product Passport (DPP), v rámci ktorého by mali mať všetky módne alebo textilné výrobky na európskom trhu pridelený tzv. pas výrobku. To znamená určitú formu digitálneho a strojovo čitateľného záznamu, napríklad vo forme QR kódu, ktorý bude obsahovať informácie o vplyve tovaru na životné prostredie.

    Dostupné informácie by mali zahŕňať názvy výrobcov, presné zloženie výrobku a údaje opisujúce uhlíkovú stopu a spôsob, akým možno výrobok opraviť alebo recyklovať. Európska komisia plánuje vytvoriť špecializovaný webový portál, na ktorom budú registrované všetky digitálne pasy výrobkov. V súčasnosti sa usiluje o to, aby do roku 2030 bolo na DPP zapísaných čo najviac kusov textilu.

    Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.
    Foto:Pexels

    Rok 2025 prináša zmeny. Módny priemysel čakajú v Európskej únii nové predpisy

    ― Reklama ―

    Začiatok roka 2025 znamená pre módny priemysel v Európskej únii významnú zmenu. Bude musieť splniť niekoľko nových legislatívnych povinností. Tie vyplývajú predovšetkým zo snahy znížiť množstvo textilného odpadu a s ním spojené negatívne vplyvy na životné prostredie. Medzi ďalšie ciele patrí zníženie odlesňovania a transparentnosť pôvodu výrobkov.

    Prvý január nebol pre módny priemysel v Európskej únii (EÚ) len o veselých novoročných oslavách. Znamenal aj začiatok zmien, ktorým bude musieť tento rok čeliť. V roku 2025 vstúpi do platnosti niekoľko nových legislatívnych povinností. V prvý deň roka napríklad vstúpilo do platnosti nariadenie s názvom Extended Producer Responsibility, v preklade teda Rozšírená zodpovednosť výrobcov.

    Vyžaduje od členských štátov EÚ, aby na konci svojej „životnosti“ zbierali textil oddelene od zmiešaného odpadu. Cieľom je zabrániť zničeniu kusov, ktoré by sa ešte mohli recyklovať alebo opraviť. Do mája minulého roka však povinný systém triedenia zaviedlo len 11 krajín. Ďalších 14 zaviedlo dobrovoľné iniciatívy. Otázkou teda zostáva, aká účinná bude zmena v EÚ v roku 2025.

    Európska únia plánuje obmedziť odlesňovanie. Urobí módny priemysel zodpovedným

    Štáty EÚ sa tiež plánujú v roku 2025 zamerať na odlesňovanie. Od 30. decembra minulého roka platí nariadenie na jeho obmedzenie. Zatiaľ sa vzťahuje len na veľké spoločnosti, ale postupne sa rozšíri aj na malé a stredné podniky. Zjednodušene povedané, zakazuje predaj výrobkov súvisiacich s odlesňovaním na európskom trhu. Týka sa najmä textilného a obuvníckeho priemyslu.

    Výrobky dostanú vlastný pas. Bude sa v ňom uvádzať ich pôvod a uhlíková stopa

    Tento rok sa tiež začína testovacia fáza projektu s názvom Digital Product Passport (DPP), v rámci ktorého by mali mať všetky módne alebo textilné výrobky na európskom trhu pridelený tzv. pas výrobku. To znamená určitú formu digitálneho a strojovo čitateľného záznamu, napríklad vo forme QR kódu, ktorý bude obsahovať informácie o vplyve tovaru na životné prostredie.

    Dostupné informácie by mali zahŕňať názvy výrobcov, presné zloženie výrobku a údaje opisujúce uhlíkovú stopu a spôsob, akým možno výrobok opraviť alebo recyklovať. Európska komisia plánuje vytvoriť špecializovaný webový portál, na ktorom budú registrované všetky digitálne pasy výrobkov. V súčasnosti sa usiluje o to, aby do roku 2030 bolo na DPP zapísaných čo najviac kusov textilu.

    Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Rozpráva 150 rokov histórie módneho domu

    Vydavateľstvo Assouline v spolupráci s Louis Vuitton uvádza knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módneho domu od jeho založenia až po súčasnosť. Autor Arthur Dreyfus spracoval 406 strán a 320 obrazových materiálov do formy vizuálnej kroniky značky, ktorá definuje francúzsky luxus. Predslov napísal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha už vyšla a okamžite sa stala jedným z najdiskutovanejších titulov tohtoročnej módnej knižnice.

    Luxury Insights: púštny sen na obzore. Saudská Arábia plánuje prvý luxusný vlak

    Saudská Arábia posúva hranice miestneho luxusu. Koncom budúceho roka privíta svoj prvý luxusný vlak s názvom The Dream of the Desert. Cesta dlhá až 1 300 kilometrov predstaví skvosty krajiny za oknami aj v prepracovanom interiéri. Koncom októbra mala verejnosť možnosť vidieť prvé návrhy exkluzívneho projektu, ktorý sľubuje nezabudnuteľné zážitky.

    Dialóg dvoch velikánov. La Galerie Dior bude hostiť tvorbu Azzedina Alaïu

    La Galerie Dior vzdáva hold jednému z najväčších mien módneho sveta. Od štvrtka 19. novembra sprístupní výstavu Azzedine Alaïa’s Dior Collection, ktorá pripomína odkaz slávneho tuniského návrhára. Dizajnér sa preslávil nielen svojimi bodycon róbami, ale aj vášňou pre zberateľstvo vysokej módy. Značnú časť jeho zbierky potom tvorili práve návrhy z dielne samotného Christiana Diora.

    Valentino Rockstud je späť. Uspeje kolekcia aj mimo šatníkov pobehlic z Prahy 1?

    Podpätky Valentino Rockstud sa nečakane objavili v teaseri Diabol nosí Pradu 2 a na pár sekúnd ovládli internet. Detail, ktorý kedysi symbolizoval taliansku predstavu o okázalom luxuse, získava nový popkultúrny moment. Značka aj film pracujú s obuvníckou drámou, vďaka ktorému získava Rockstud čerstvý impulz. Vizuálna sila traileru pripomína, že pre Valentino typické kovanie nie je zatratené, ako sa v posledných rokoch mohlo zdať. Otázka však mieri inam. Čo tento návrat urobí s jeho povesťou v módnom mini svete Prahy 1?

    Spoločenský útlak má nové meno. Spodná bielizeň ako nový zdroj sebavedomia

    Po niekoľkých rokoch, keď módnej scéne dominovalo heslo "Free the Nipple", sa úlohy obrátili. Do popredia opäť preniklo nosenie spodnej bielizne, a to hlavne sexi čipky a podprseniek. Trend, ktorý bol predtým spájaný so spoločenským útlakom žien, dnes dostáva nový význam. Bielizeň totiž nemusí len zahaľovať bradavky a dávať prsiam dokonalý tvar, ale môže sa stať prostriedkom na vyjadrenie novo nadobudnutého sebavedomia.

    Marketing nultých rokov. Prečo je po dvoch dekádach taký príťažlivý?

    Marketing nultých rokov definovala vizuálna odvaha a nekompromisný štýl. Značky ako Sony, H&M alebo PlayStation experimentovali s dynamickými vizuálmi, futuristickými farebnými paletami a ikonickými tvárami popkultúry. Reklamy kombinovali hudbu, módu a technológiu v harmónii, ktorá oslovovala mladé publikum a nastavovala nové štandardy vkusu. Dnes sa práve táto vizuálna odvaha vracia, rezonuje na sociálnych sieťach a inšpiruje moderné marketingové kampane.

    Generáciu Z dobehla nostalgia. Jej šatník formujú trendy divokých deväťdesiatych rokov

    Nočná mora rodičov generácie Z opäť klope na dvere. Keď kráčate po ulici, niekedy máte pocit, že ste použili stroj času a vrátili sa do divokých deväťdesiatych rokov. Toto desaťročie je známe svojou štýlovou rozmanitosťou, ktorá často vychádzala z populárnej hudby a určovala, ako vás ostatní vnímajú. A čo je najdôležitejšie, diktovala vám spôsob obliekania. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a ďalšie. Na prvý pohľad každý vedel, kam patríte.

    Balmain má po 14 rokoch novú tvár. Módny dom povedie Antonin Tron

    Legendárna francúzska značka Balmain začiatkom týždňa oznámila nečakanú správu. Jej kreatívne vedenie po 14 rokoch opúšťa návrhár Olivier Rousteing. Módny dom už ale pozná svoju novú tvár, ktorou sa stane dizajnér Antonin Tron. Známy je svojím vlastným labelom Atlein. Z jeho vedenia ale teraz odíde, aby mohol svoju tvorivú činnosť naplno zamerať na Balmain.

    Kozmický prešľap Vogue. Nový cover s Timothée Chalamet zožal kritiku

    Americký Vogue uzatvára rok vizuálnym experimentom, ktorý strháva módny svet. Decembrové číslo s Timothée Chalametom malo byť poctou predstavivosti a technologickej spolupráci s NASA. Namiesto toho vyvolalo diskusiu o hraniciach vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz premenila herca na kozmickú siluetu, ktorá však vyzerá prekvapivo plocho. Internet reaguje s intenzitou, akú si Vogue svojou popularitou zaslúži. Avšak s nekompromisným pohľadom. Navyše ide o posledné číslo, ktoré vzniklo pod vedením odchádzajúcej Anny Wintour.

    Shein dobýva Paríž. Napriek škandálu láka desaťtisíce návštevníkov

    Fast-fashion reťazec Shein slávi v Paríži napriek nedávnemu škandálu aj pretrvávajúcim protestom úspech. Pred týždňom otvoril v historickom nákupnom centre BHV svoju prvú kamennú pobočku. V rovnakom čase však musel čeliť tvrdej kritike kvôli predaju sex bábik pripomínajúcich deti. Napriek tomu prvá pobočka Shein doteraz privítala niekoľko desiatok tisíc návštevníkov.

    CFDA/Vogue Fashion Fund 2025 má víťaza. Vychádzajúcou hviezdou je Ashlynn Park

    Americká módna scéna oslavuje vychádzajúcu hviezdu. Návrhárka Ashlynn Park vyhrala v pondelok cenu CFDA/Vogue Fashion Fund 2025. Ocenenie jej zabezpečí dotáciu vo výške 300 tisíc dolárov a účasť v mentorskom programe. Na tohtoročných CFDA Fashion Awards získala titul American Emerging Designer of the Year. O dizajnérke a jej značke Ashlyn tak rozhodne nepočujeme naposledy.

    TikTok Highlights: Populárne Cosy Cardio pripomína potešenie z pohybu

    S jeseňou sa na TikTok scénu vracia tak trochu zabudnutý trend. Cvičenie s názvom Cosy Cardio narastá na obľube už od roku 2023. Ide o spôsob, ako ľahko a z pohodlia domova prekonať nechuť k pohybu. Či už kvôli tomu, že čelíte zotaveniu po úraze, alebo vás sterilné prostredie posilňovní odrádza. Zapáľte si sviečku, zapnite obľúbený seriál a hurá do toho.

    Móda v šate Vianoc. Luxusné značky opäť vítajú čas sviatkov

    Čarovné momenty pred praskajúcim krbom, snehom zaviate krajiny a darčeky v klasickom červeno-zelenom baliacom papieri. Presne tak vyzerá módny svet, ktorý už naplno opustil ruch jesenných týždňov módy a obrátil svoju pozornosť smerom k blížiacim sa sviatkom. Vlastné poňatie Vianoc predstavili aj značky Loro Piana, Ferragamo, Maison Margiela, Sephora či Tory Burch.

    Namiesto čokolády nohavičky. Skims uvádza adventný kalendár plný zvodnosti

    Značka Skims nesklamala a opäť dokazuje, že vie prekvapiť. Spolu so zimnou kolekciou prišla spoločnosť s adventným kalendárom, ktorý rozhodne nie je obyčajnou vianočnou klasikou. Stvorený je pre všetky "fashionistky", ktoré rady kombinujú pohodlie s luxusom a milujú každý deň odhaliť malý módny zážitok. Čo je na ňom také jedinečné? Obsahuje 25 párov nohavičiek, ktoré spestria každé ráno a urobia z čakania na Vianoce skutočnú radosť.

    Koncern LVMH pod taktovkou jednej rodiny. Arnaultovci vlastnia väčšinu jeho akcií

    Zakladateľ a dlhoročný líder skupiny LVMH Bernard Arnault zavŕšil kľúčovú etapu svojej celoživotnej stratégie. Séria cielených nákupov akcií v hodnote 1,6 miliardy dolárov priblížila jeho rodinu k absolútnemu ovládnutiu najväčšieho luxusného konglomerátu sveta. Francúzske médiá potvrdzujú, že Arnaultovci teraz držia viac ako polovicu akcií spoločnosti. V čase, keď trh s luxusom prechádza spomalením, posilnil biznismen svoju pozíciu s presnosťou, ktorá definuje jeho podnikanie.

    Louis Vuitton nasleduje svetlo. Vianočnou kampaňou vzdáva hold cestovaniu

    Francúzsky módny dom Louis Vuitton je ďalší z radu luxusných značiek, ktoré vítajú rýchlo sa blížiace Vianoce. Vo svojej sviatočnej kampani s názvom Le Voyage des Lumières sa tentokrát vydáva na dychberúcu cestu svetla, ktorú definuje žiariaci lampión. Vzdáva tým hold svojej dlhej histórii, ktorej korene ležia nielen v tradičnom remesle, ale predovšetkým túžbe po cestovaní.

    ― Reklama ―