Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Od heroínu k Ozempicu. Cesty, ako byť chic, sa menia, tlak na štíhlosť zostáva

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Balmain osirel. Po 14 rokoch ho opúšťa kreatívny riaditeľ Olivier Rousteing

    Vždy, keď sa zdá, že módny kolotoč zmeny kreatívnych riaditeľov skončil, objaví sa ďalšia náhla zmena. Tentokrát zo svojej vedúcej pozície odchádza štyridsaťročný návrhár Olivier Rousteing. Francúzsky módny dom Balmain opúšťa po 14 rokoch v jeho čele. Za svoje pôsobenie dokázal značku prepojiť s popkultúrou, zapojiť ju do sveta nových technológií a vytvoriť vlastnú Balmain Army.

    Svadobné šaty hviezd diktujú trendy. Inšpirujú štýl aj odvahu ďalších neviest

    Deň, na ktorý čaká takmer každá žena. Od romantického pokľaknutia až po veľkolepý obrad je to cesta plná emócií, očakávaní a snov. Všetko sa začína jediným okamihom, iskrivým prsteňom, pohľadom plným lásky a slovami, ktoré zmenia celý život. Od tohto momentu sa začína cesta plná plánovania, nápadov a detailov, na ktorých záleží. Šaty, ktoré nosia celebrity, potom inšpirujú milióny neviest na celom svete, určujú trendy a dokazujú, že elegancia a štýl sú nákazlivé. Výber svadobných šiat je v skutočnosti často momentom, keď sa žena prvýkrát uvidí ako nevesta.

    Módnu scénu zaplavili Vianoce. Značky chrlia sviatočné kampane

    Nastal čas, na ktorý sa niektorí tešia celý rok a iní jeho príchod skôr oplakávajú. Blížiace sa Vianoce totiž neznamenajú iba okamihy radosti a potešenia, ale aj stresu. Módne značky ťažia z túžby podobnému tlaku uniknúť a ponúkajú kampane, umožňujúce krátky útek pred sviatočným zhonom. Odkazujú na silu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potešenia.

    Hútiovia po takmer piatich rokoch prepustili modelku. Porušovať mala „morálne kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po takmer piatich rokoch opäť na slobode. Cez víkend o tom reportovala agentúra AFP. Dvadsaťpäťročná žena bola uväznená v roku 2021 vojenskou skupinou Hútiovia, ktorá od roku 2015 vládne časti krajiny. Ako dôvod pre jej zatknutie vtedy uviedla "porušovanie lokálnych morálnych kódov", čo ľudskoprávne organizácie označujú za nepodložené.

    Vlasy, bradavky a biznis. Prečo SKIMS dráždi verejnosť?

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekciou, ktorá oslavuje prirodzenosť tela. Alebo nie? Na sociálnych sieťach sa strhla búrka názorov, či Kim Kardashian oslavuje prirodzenosť ženského tela a búra tabu kože bez jediného chlpu, alebo naopak posilňuje nerealistické ideály krásy a tlak na "dokonalé" telo. Marketingový tím SKIMS však slávi úspech, tangá s umelým ochlpením boli behom pár dní vypredané.

    História elegancie opäť žiari. Pillbox hat oslavuje návrat na módnu scénu

    Nenápadný, a predsa neodolateľne pôsobivý. Klobúk v tvare škatuľky, známy ako pillbox hat, je symbolom kultivovaného vkusu, prekračujúceho generácie aj trendy. Stelesňuje jednoduchosť povýšenú na umenie, spojenú s autoritou a jemnosťou, ktorá sa nikdy nestráca v dave. Nie je to len ozdoba. Je to vyjadrenie postoja, odkaz éry pôvabu a pocta ženskej elegancii.

    Prvý Pink Ball oživil Londýn. Britské múzeum dostáva za podujatie kritiku

    Exkluzívny Pink Ball zafarbil dňa 18. októbra priestory British Museum do všetkých odtieňov ružovej. Vôbec prvý galavečer v tamojších priestoroch kontrastoval s končiacou výstavou Ancient India: Living Traditions, ktorej témou náboženských tradícií sa taktiež inšpiroval. Svet luxusu tak vládol medzi historickými artefaktmi Londýna, čo však vyvolalo aj značnú kritiku.

    LVMH a UNESCO rozširujú spoluprácu. Tiffany & Co. chce chrániť oceány

    Luxusná skupina LVMH prehlbuje partnerstvo s UNESCO. Spoločne hodlajú pracovať na ďalšom päťročnom pláne, tentokrát s názvom For the Beauty of Life. Novo sa k nemu pridá taktiež šperkársky dom Tiffany & Co., ktorého cieľom bude podporiť ochranu oceánov. V srdci spolupráce stojí snaha vytvoriť udržateľné riešenia, ktoré podporia predovšetkým lokálne komunity po celom svete.

    Maison Margiela otvára brány Dubaja. V metropole ponúka exkluzívne rezidencie

    Legendárna francúzska značka pokračuje v prekračovaní módnych hraníc. Maison Margiela tentokrát svoju jedinečnú estetiku neaplikoval na dychberúce návrhy, ale luxusné apartmány. Módny dom odhalil prvé exkluzívne rezidencie, ktoré vybudoval na ostrove Palm Jumeirah v Dubaji. Pridal sa tak ku skupine značiek, ktoré redefinujú podobu súčasného luxusného priemyslu.

    Stella McCartney dosiahla ďalší míľnik. Predstavila prvé plant-based perie

    Nedávny Parížsky týždeň módy zažil dôležitý debut. Na tamojšie prehliadkové móla dorazili prvé návrhy z plant-based peria. Na svedomí ho má britská návrhárka Stella McCartney, preslávená svojim udržateľným a ekologickým prístupom. Inovatívny materiál FEVVERS pritom nemá slúžiť ako presná napodobenina peria, jeho cieľom je vytvoriť podobnú, avšak jedinečnú estetiku.

    Balmain oslavuje 80. narodeniny. Jeho módnu stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z najvýznamnejších značiek módnej histórie oslavuje významný míľnik. Módny dom Balmain tento rok oslávi svoje 80. narodeniny. Na oslavu si nadelil nielen špeciálnu výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale aj špeciálny dokument. Postaral sa oň uznávaný režisér Loïc Prigent, ktorý vyniesol na povrch archívne záznamy, ktoré verejnosť ešte nikdy nevidela.

    Julian Klausner sa činí. Rozvíja populárne pánske tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy obliekal svet do poézie textilných kontrastov. Keď ale na konci svojej kariéry predstavil nízke semišové tenisky, pridal k svojmu odkazu nečakanú kapitolu. Precíznu, civilnú a úplne súčasnú podobu pánskych topánok. Tie sa stali jeho tichým podpisom, ktorý rezonoval aj po jeho odchode. Tento príbeh teraz pokračuje pod vedením návrhára Juliana Klausnera.

    Z dievčaťa od vedľa je showgirl. Taylor Swift sa novými outfitmi stavia medzi legendy

    Už dávno vieme, že značka menom Taylor Swift obsahuje oveľa viac než len pesničky s chytľavými refrénmi a inteligentnými textami. Nový album The Life of a Showgirl ukazuje umelkyňu šťastne zamilovanú a pevne usadenú vo svete šoubiznisu. Populárna speváčka si skrze neho nielen hudobným, ale predovšetkým módnym jazykom a za pomoci premyslenej štylizácie hovorí o pozícii medzi ozajstnými legendami.

    Prada odštartovala vianočný zhon. Vydala tohtoročnú sviatočnú kampaň

    S postupujúcou jeseňou sa nezadržateľne blíži aj tohtoročné sviatočné obdobie. Vianočný zhon odštartovala medzi svetovými módnymi domami spoločnosť Prada. Koncom októbra vydala kampaň oslavujúcu sviatky s názvom A Winter’s Tale. V jej strede stoja ambasádori značky, ale aj klasický zimný archetyp predstavujúci cestu domov zasneženými vrcholmi dychberúcich hôr.

    Film Die, My Love láka na surovosť. Jennifer Lawrence popúšťa uzdu emócií

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson iskrí v novom trileri. Film Die, My Love, ktorý debutoval na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes, napätím priamo prekypuje. Film sleduje dej založený na knihe z pera Ariany Harwicz, v jeho srdci stojí výbušná, energetická a čím ďalej viac stratená Grace. Rozpráva príbeh ženy, ktorá sa naplno poddá svojej surovosti.

    Móda v kocke: Ugg spája sily so Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Svet módy ponúka nové partnerstvá. Po šiestich rokoch vytvorila slávna značka topánok Ugg špeciálnu kolekciu s japonskou spoločnosťou Sacai. Spoločnosť Swarovski pre zmenu spolupracuje s výrobcom štupľov do uší Loop. Dior oslavuje 10. výročie projektu Dior Lady Art a Pandora spustila vlnu vianočných kampaní. Taliansko privíta prvú výstavu oslavujúcu návrhy značiek Alaïa a Balenciaga.

    ― Reklama ―