Začiatkom tohto roka analytici očakávali, že luxusný priemysel sa vráti k stabilnému rastu. Na konci prvého štvrťroka však museli svoje pôvodné odhady revidovať. Svet luxusu ohrozuje aj rastúca nacionalistická politika, najmä v Spojených štátoch a Číne. Okrem pretrvávajúcej hospodárskej nestability čelia aj rastúcim clám.
Prvé mesiace tohto roku sa na poli ekonomiky stali svedkami silnejúcich nacionalistických politík. Americký prezident Donald Trump nastúpil do úradu spolu s plánom navýšiť clá na dovoz tovaru z Kanady, Číny, ale aj Európy. Rozpútal tým odvetu zo strany obchodných partnerov, ako aj potenciálne hrozby globálnemu obchodovaniu. Dopadom sa preto nevyhol ani luxusný priemysel.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Analytici spoločnosti Bernstein vydali koncom marca vyhlásenie, v ktorom varovali pred spomalením rastu luxusných značiek. Tie totiž dlhodobo čelia nepriaznivým ekonomickým podmienkam spôsobeným okrem iného pokračujúcou infláciou a dôsledkami globálnej pandémie. Hrozba sprísnenia ciel preto pre slávne módne domy znamená ešte vážnejšie prehĺbenie pretrvávajúcich globálnych problémov.


Zdroj: Gucci
Najkritickejší je dovoz do Spojených štátov amerických (USA). Spoločnosť McKinsey v nedávnej správe odhadla, že prípadné clá by mohli znížiť výdavky na „luxus“ v USA najmenej o 46 miliárd a najviac o 78 miliárd USD. Americký trh je pritom jedným z najziskovejších miest pre globálne značky. Musia sa preto pripraviť nielen na ťažké obdobie, ale aj na záložné plány.
Analytici ponúkajú únikové cesty. Pomôcť môžu nové pobočky a neobjavené destinácie
Analytici radia luxusným spoločnostiam niekoľko prístupov. Jedným zo spôsobov, ako sa vyhnúť poklesu predaja, je pustiť sa na nové trhy. Preto sa niektoré značky nedávno pustili napríklad do Indie. Ďalšou taktikou je posilniť svoju prítomnosť na kľúčových trhoch, napríklad v USA. Módne domy preto postupne otvárajú nové pobočky mimo veľkých miest, ako sú New York a Los Angeles.
Zákazníci teraz môžu nájsť ich tovar aj v metropolách ako Detroit, Austin, St. Louis a Nashville. Investície do globálnych partnerstiev týkajúcich sa napríklad športu sa tiež vyplácajú. Príkladom je spolupráca skupiny LVMH na minuloročných letných olympijských hrách. Nech už si značky zvolia akýkoľvek spôsob, je isté, že ich na jar čaká pomerne turbulentné obdobie.
Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, YouTube