Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Od nostalgie po dekonštrukciu, od mladých hlasov po uznávaných vizionárov. Tohtoročná jarná edícia Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pre jeseň a zimu 2025 ukázala, že móda dnes nie je len o vzhľade, ale aj o výpovedi. Návrhári hovorili o minulosti a prítomnosti, o tele ako médiu a o odeve ako forme dialógu. Na mólach sa preto striedali poetické odkazy, osobné príbehy, ale aj technická precíznosť.

    Kým kedysi bola móda zábleskom trendu, dnes je výpoveďou o svete. Kolekcie MBPFW na tohtoročnú jeseň a zimu preto často mierili hlbšie. Do spomienok, do bolesti, ale aj do priestoru radosti a odvahy. Či už išlo o výstup na horu s vojnovými veteránmi, tichú vzburu proti konvenciám alebo jednoduchú radosť z pohybu, návrhári vytvorili silné obrazy, ktoré rezonovali s publikom a dobou.

    MBPFW odštartovali Tomáš Nemec a Litkovská. Balansovali medzi snovou fikciou a fyzickými výšinami

    Štvrtkový večer jarnej edície MBPFW odštartoval dvojicou silných vízií. Dizajnér Tomáš Nemec predstavil snový príbeh zasadený do „osemdesiatkového“ Miami, kde oblečenie nie je len látkou, ale aj kulisou pre rýchle romány a ružové západy slnka.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Oproti tomu ukrajinská značka Litkovska ponúkla hlboko osobnú výpoveď, teda kolekciu inšpirovanú výstupom na Kilimandžáro s vojnovými veteránmi. Odevy preto stelesňovali fyzický aj duševný zápas, prerod a nádej.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy prinášajú nové príbehy. VAN GRAAF Junior Talent vyhral Tomáš Višňovský

    Piatková prehliadka VAN GRAAF Junior Talent 2025 opäť pripomenula, že mladá generácia dizajnérov má čo povedať. Víťazný dizajnér Tomáš Višňovský svojím projektom o zlodejovi šiat ukázal odvahu spojiť dokumentárnu inšpiráciu s módnou symbolikou trestu a túžby. Jeho kolekcia bola excentrická, ironická a intímna.

     
     
     
     
     
    Zobraziť príspevok na Instagrame
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    A post shared by #MBPFW (@mbpfw)

    Večer potom pokračoval v rozmanitom duchu. Zatiaľ čo prehliadka SURE CURATED vtiahla publikum do surovej energie queer klubu, šou BALVIN Couture ponúkla osviežujúci kontrast v podobe noblesy, siluet na mieru a estetické pastelové palety.

    Mladí dizajnéri dostali šancu prezentovať svoje osobité prístupy

    Sobota ukázala, že móda môže byť aj dialógom medzi rôznymi prístupmi a názormi. Súťaž Mattoni Young Fashion Stars dala priestor talentom z českých a zahraničných univerzít. Kolekcie boli rôznorodé, ale spoločné im bolo hľadanie výrazového jazyka. Večer potom patril dvom výrazným ženským menám. Valérie Jurčíková vdýchla život letuškám zo 60. rokov so saténom, tapetovými vzormi a retro klobúkmi. Alexandra Gnidiak stavila na subtílnosť a čistotu, ktorá hovorila ticho, ale zotrvávala v pamäti, keď čerpala z prostredia letiska.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Prehliadka Tobiasa Schuberta bola vstupom do paralelného sveta, kde sa estetika videohier a filmových sci-fi klasík transformuje do nositeľného manifestu. Kreatívny tím sa inšpiroval temnou atmosférou filmov ako Mortal Kombat, Bloodborne a Tekken, ako aj vizuálnymi kódmi z kultových filmov ako Blade a Matrix. Siluety tak pôsobili ako digitálne brnenie plné ostrých línií, umelých textúr a vrstvenia, ktoré zdôrazňovali dojem pohybu medzi dvoma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Nedeľa v hlavnej úlohe s glamour chic. Zlatým klincom večera bola prehliadka Borisa Král’a

    Posledný deň týždňa módy ukončili dizajnéri, ktorí sa neboja dať najavo svoju osobnosť. Dominika Kozáková ukázala, ako môže farebná rebélia vypovedať o identite, zatiaľ čo Aleš Hnátek opäť ponúkol precízne skonštruovanú siluetu. Petra Ptáčková svojimi modelmi potvrdila, že vizuálna poézia je výhradne jej doménou. A záverečná prehliadka z dielne Borisa Kráľa v prostredí hotela Four Seasons spojila luxusnú scénografiu s remeselnou čistotou. Bol to pokojný, ale významný záver silného týždňa.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Tohtoročný MBPFW možno považovať za silný aj mimo prehliadkových mól. Pouličný štýl návštevníkov pôsobil ako samostatná prehliadka plná odvahy, originality a osobnej výpovede. Na uliciach tak bolo možné vidieť naozaj všetko. Od futuristických siluet a architektonických tvarov cez second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalizmus. Nechýbalo ani výrazné „gender-bending“, vrstvenie, vintage doplnky či športové prvky v nečakaných kombináciách.

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.
    Foto:MBPFW

    Ako vyzeral MBPFW jeseň/zima 2025? Týždeň módy hovoril jazykom pamäte a inovácií

    ― Reklama ―

    Od nostalgie po dekonštrukciu, od mladých hlasov po uznávaných vizionárov. Tohtoročná jarná edícia Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW) pre jeseň a zimu 2025 ukázala, že móda dnes nie je len o vzhľade, ale aj o výpovedi. Návrhári hovorili o minulosti a prítomnosti, o tele ako médiu a o odeve ako forme dialógu. Na mólach sa preto striedali poetické odkazy, osobné príbehy, ale aj technická precíznosť.

    Kým kedysi bola móda zábleskom trendu, dnes je výpoveďou o svete. Kolekcie MBPFW na tohtoročnú jeseň a zimu preto často mierili hlbšie. Do spomienok, do bolesti, ale aj do priestoru radosti a odvahy. Či už išlo o výstup na horu s vojnovými veteránmi, tichú vzburu proti konvenciám alebo jednoduchú radosť z pohybu, návrhári vytvorili silné obrazy, ktoré rezonovali s publikom a dobou.

    MBPFW odštartovali Tomáš Nemec a Litkovská. Balansovali medzi snovou fikciou a fyzickými výšinami

    Štvrtkový večer jarnej edície MBPFW odštartoval dvojicou silných vízií. Dizajnér Tomáš Nemec predstavil snový príbeh zasadený do „osemdesiatkového“ Miami, kde oblečenie nie je len látkou, ale aj kulisou pre rýchle romány a ružové západy slnka.

    Zdroj: MBPFW – Tomáš Němec show

    Oproti tomu ukrajinská značka Litkovska ponúkla hlboko osobnú výpoveď, teda kolekciu inšpirovanú výstupom na Kilimandžáro s vojnovými veteránmi. Odevy preto stelesňovali fyzický aj duševný zápas, prerod a nádej.

    Zdroj: MBPFW – Litkovska show

    Nové hlasy prinášajú nové príbehy. VAN GRAAF Junior Talent vyhral Tomáš Višňovský

    Piatková prehliadka VAN GRAAF Junior Talent 2025 opäť pripomenula, že mladá generácia dizajnérov má čo povedať. Víťazný dizajnér Tomáš Višňovský svojím projektom o zlodejovi šiat ukázal odvahu spojiť dokumentárnu inšpiráciu s módnou symbolikou trestu a túžby. Jeho kolekcia bola excentrická, ironická a intímna.

     
     
     
     
     
    Zobraziť príspevok na Instagrame
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    A post shared by #MBPFW (@mbpfw)

    Večer potom pokračoval v rozmanitom duchu. Zatiaľ čo prehliadka SURE CURATED vtiahla publikum do surovej energie queer klubu, šou BALVIN Couture ponúkla osviežujúci kontrast v podobe noblesy, siluet na mieru a estetické pastelové palety.

    Mladí dizajnéri dostali šancu prezentovať svoje osobité prístupy

    Sobota ukázala, že móda môže byť aj dialógom medzi rôznymi prístupmi a názormi. Súťaž Mattoni Young Fashion Stars dala priestor talentom z českých a zahraničných univerzít. Kolekcie boli rôznorodé, ale spoločné im bolo hľadanie výrazového jazyka. Večer potom patril dvom výrazným ženským menám. Valérie Jurčíková vdýchla život letuškám zo 60. rokov so saténom, tapetovými vzormi a retro klobúkmi. Alexandra Gnidiak stavila na subtílnosť a čistotu, ktorá hovorila ticho, ale zotrvávala v pamäti, keď čerpala z prostredia letiska.

    Zdroj: MBPFW – Alexandra Gnidiak show

    Prehliadka Tobiasa Schuberta bola vstupom do paralelného sveta, kde sa estetika videohier a filmových sci-fi klasík transformuje do nositeľného manifestu. Kreatívny tím sa inšpiroval temnou atmosférou filmov ako Mortal Kombat, Bloodborne a Tekken, ako aj vizuálnymi kódmi z kultových filmov ako Blade a Matrix. Siluety tak pôsobili ako digitálne brnenie plné ostrých línií, umelých textúr a vrstvenia, ktoré zdôrazňovali dojem pohybu medzi dvoma realitami.

    Zdroj: MBPFW – Tobias Schubert show

    Nedeľa v hlavnej úlohe s glamour chic. Zlatým klincom večera bola prehliadka Borisa Král’a

    Posledný deň týždňa módy ukončili dizajnéri, ktorí sa neboja dať najavo svoju osobnosť. Dominika Kozáková ukázala, ako môže farebná rebélia vypovedať o identite, zatiaľ čo Aleš Hnátek opäť ponúkol precízne skonštruovanú siluetu. Petra Ptáčková svojimi modelmi potvrdila, že vizuálna poézia je výhradne jej doménou. A záverečná prehliadka z dielne Borisa Kráľa v prostredí hotela Four Seasons spojila luxusnú scénografiu s remeselnou čistotou. Bol to pokojný, ale významný záver silného týždňa.

    Zdroj: MBPFW – Boris Král‘ show

    Tohtoročný MBPFW možno považovať za silný aj mimo prehliadkových mól. Pouličný štýl návštevníkov pôsobil ako samostatná prehliadka plná odvahy, originality a osobnej výpovede. Na uliciach tak bolo možné vidieť naozaj všetko. Od futuristických siluet a architektonických tvarov cez second hand poklady a DIY detaily až po čistý minimalizmus. Nechýbalo ani výrazné „gender-bending“, vrstvenie, vintage doplnky či športové prvky v nečakaných kombináciách.

    Zdroj: MBPFW

    Zdroje: MBPFW, Instagram

    ― Reklama ―

    Zima sa nezadržateľne blíži. Ako sa stať ľadovou kráľovnou tejto sezóny?

    Pomaly nám vonku prituhuje a všetci už oprašujeme kabáty a kožuchy na tohtoročnú zimu. Ak chcete vládnuť snehovému počasiu, zabudnite na minimalizmus a šeď. Presvieťte mráz a tmu trblietkami, metalickými tónmi, zvieracími vzormi a eleganciou hodnou kráľovnej. Či už si zvolíte look mestskej bohyne, alebo princeznej mrazu, nebojte sa svojho pôvabu a sily vlastného štýlu.

    Móda v kocke: Swarovski rozžiaril Paríž a Marty Supreme má merch

    Značky vítajú Vianoce pomocou kampaní, ale aj špeciálnych výkladov či pop-upov. Výnimkou nie je ani spoločnosť Swarovski, ktorá tento rok rozsvietila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekciu pre rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidujú Kiki Boot a Nike servíruje polievku v Číne. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Rozpráva 150 rokov histórie módneho domu

    Vydavateľstvo Assouline v spolupráci s Louis Vuitton uvádza knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módneho domu od jeho založenia až po súčasnosť. Autor Arthur Dreyfus spracoval 406 strán a 320 obrazových materiálov do formy vizuálnej kroniky značky, ktorá definuje francúzsky luxus. Predslov napísal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha už vyšla a okamžite sa stala jedným z najdiskutovanejších titulov tohtoročnej módnej knižnice.

    Luxury Insights: púštny sen na obzore. Saudská Arábia plánuje prvý luxusný vlak

    Saudská Arábia posúva hranice miestneho luxusu. Koncom budúceho roka privíta svoj prvý luxusný vlak s názvom The Dream of the Desert. Cesta dlhá až 1 300 kilometrov predstaví skvosty krajiny za oknami aj v prepracovanom interiéri. Koncom októbra mala verejnosť možnosť vidieť prvé návrhy exkluzívneho projektu, ktorý sľubuje nezabudnuteľné zážitky.

    Ukradol Ralph Lauren Vianoce? Sviatky ozdobí estetika amerického návrhára

    Tohtoročné vianočné dekorácie ovládol štýl amerického návrhára Ralpha Laurena. Sociálna sieť TikTok praská vo švíkoch návalom videí, ktoré zdieľajú vianočnými stromčekmi zdobené interiéry plné kockovaných prikrývok, zamatových látok a trblietavých krištáľových pohárov. Estetika Ralph Lauren Christmas pripomína tradičné Vianoce, ukrýva však nádych nostalgie a nadčasovej elegancie.

    Móda v kocke: Značky vydávajú hviezdne kampane a Rotate oslavuje debut

    Vianoce nie sú jedinou témou, okolo ktorej značky točia svoje najnovšie kampane. Sarah Burton pre Givenchy obsadila Rooney Mara a Paulu Simonon do hlavných úloh letnej kolekcie. Jacquemus a Stella McCartney využívajú hviezdne tváre na propagáciu svojich najnovších kabeliek a Canada Goose si na pomoc prizvala hudobníka Willieho Nelsona. Spoločnosť Rotate zasa oslavuje svoju debutovú kolekciu obuvi.

    Spoločenský útlak má nové meno. Spodná bielizeň ako nový zdroj sebavedomia

    Po niekoľkých rokoch, keď módnej scéne dominovalo heslo "Free the Nipple", sa úlohy obrátili. Do popredia opäť preniklo nosenie spodnej bielizne, a to hlavne sexi čipky a podprseniek. Trend, ktorý bol predtým spájaný so spoločenským útlakom žien, dnes dostáva nový význam. Bielizeň totiž nemusí len zahaľovať bradavky a dávať prsiam dokonalý tvar, ale môže sa stať prostriedkom na vyjadrenie novo nadobudnutého sebavedomia.

    Marketing nultých rokov. Prečo je po dvoch dekádach taký príťažlivý?

    Marketing nultých rokov definovala vizuálna odvaha a nekompromisný štýl. Značky ako Sony, H&M alebo PlayStation experimentovali s dynamickými vizuálmi, futuristickými farebnými paletami a ikonickými tvárami popkultúry. Reklamy kombinovali hudbu, módu a technológiu v harmónii, ktorá oslovovala mladé publikum a nastavovala nové štandardy vkusu. Dnes sa práve táto vizuálna odvaha vracia, rezonuje na sociálnych sieťach a inšpiruje moderné marketingové kampane.

    Generáciu Z dobehla nostalgia. Jej šatník formujú trendy divokých deväťdesiatych rokov

    Nočná mora rodičov generácie Z opäť klope na dvere. Keď kráčate po ulici, niekedy máte pocit, že ste použili stroj času a vrátili sa do divokých deväťdesiatych rokov. Toto desaťročie je známe svojou štýlovou rozmanitosťou, ktorá často vychádzala z populárnej hudby a určovala, ako vás ostatní vnímajú. A čo je najdôležitejšie, diktovala vám spôsob obliekania. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a ďalšie. Na prvý pohľad každý vedel, kam patríte.

    Balmain má po 14 rokoch novú tvár. Módny dom povedie Antonin Tron

    Legendárna francúzska značka Balmain začiatkom týždňa oznámila nečakanú správu. Jej kreatívne vedenie po 14 rokoch opúšťa návrhár Olivier Rousteing. Módny dom už ale pozná svoju novú tvár, ktorou sa stane dizajnér Antonin Tron. Známy je svojím vlastným labelom Atlein. Z jeho vedenia ale teraz odíde, aby mohol svoju tvorivú činnosť naplno zamerať na Balmain.

    Kozmický prešľap Vogue. Nový cover s Timothée Chalamet zožal kritiku

    Americký Vogue uzatvára rok vizuálnym experimentom, ktorý strháva módny svet. Decembrové číslo s Timothée Chalametom malo byť poctou predstavivosti a technologickej spolupráci s NASA. Namiesto toho vyvolalo diskusiu o hraniciach vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz premenila herca na kozmickú siluetu, ktorá však vyzerá prekvapivo plocho. Internet reaguje s intenzitou, akú si Vogue svojou popularitou zaslúži. Avšak s nekompromisným pohľadom. Navyše ide o posledné číslo, ktoré vzniklo pod vedením odchádzajúcej Anny Wintour.

    Shein dobýva Paríž. Napriek škandálu láka desaťtisíce návštevníkov

    Fast-fashion reťazec Shein slávi v Paríži napriek nedávnemu škandálu aj pretrvávajúcim protestom úspech. Pred týždňom otvoril v historickom nákupnom centre BHV svoju prvú kamennú pobočku. V rovnakom čase však musel čeliť tvrdej kritike kvôli predaju sex bábik pripomínajúcich deti. Napriek tomu prvá pobočka Shein doteraz privítala niekoľko desiatok tisíc návštevníkov.

    CFDA/Vogue Fashion Fund 2025 má víťaza. Vychádzajúcou hviezdou je Ashlynn Park

    Americká módna scéna oslavuje vychádzajúcu hviezdu. Návrhárka Ashlynn Park vyhrala v pondelok cenu CFDA/Vogue Fashion Fund 2025. Ocenenie jej zabezpečí dotáciu vo výške 300 tisíc dolárov a účasť v mentorskom programe. Na tohtoročných CFDA Fashion Awards získala titul American Emerging Designer of the Year. O dizajnérke a jej značke Ashlyn tak rozhodne nepočujeme naposledy.

    TikTok Highlights: Populárne Cosy Cardio pripomína potešenie z pohybu

    S jeseňou sa na TikTok scénu vracia tak trochu zabudnutý trend. Cvičenie s názvom Cosy Cardio narastá na obľube už od roku 2023. Ide o spôsob, ako ľahko a z pohodlia domova prekonať nechuť k pohybu. Či už kvôli tomu, že čelíte zotaveniu po úraze, alebo vás sterilné prostredie posilňovní odrádza. Zapáľte si sviečku, zapnite obľúbený seriál a hurá do toho.

    Namiesto čokolády nohavičky. Skims uvádza adventný kalendár plný zvodnosti

    Značka Skims nesklamala a opäť dokazuje, že vie prekvapiť. Spolu so zimnou kolekciou prišla spoločnosť s adventným kalendárom, ktorý rozhodne nie je obyčajnou vianočnou klasikou. Stvorený je pre všetky "fashionistky", ktoré rady kombinujú pohodlie s luxusom a milujú každý deň odhaliť malý módny zážitok. Čo je na ňom také jedinečné? Obsahuje 25 párov nohavičiek, ktoré spestria každé ráno a urobia z čakania na Vianoce skutočnú radosť.

    Figy ovládajú sociálne siete. Želáte si smoothie alebo carpaccio?

    Figy vstupujú do sveta kulinárneho glamour ako neodolateľný vizuálny magnet. Ich príjemná textúra a medové tóny okamžite premenia tanier na fotografiu hodnú instagramového feedu. Influenceri aj food blogeri si ich zamilovali pre ich schopnosť kombinovať eleganciu s hravosťou. Od carpaccia až po smoothie bowls. Figa dáva jedlu šmrnc, ktorý sa fotí sám. Je symbolom sofistikovaného, moderného životného štýlu, kde estetika a zdravie tancujú ruka v ruke.

    ― Reklama ―