Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Od júla budúceho roka začnú v Európskej únii pre malé balíky v hodnote pod 150 eur platiť nové clá. V piatok sa na tom dohodli ministri financií zastupujúci členské štáty. Poplatok vo výške troch eur má za cieľ potlačiť lavínu lacného tovaru, smerujúceho do bloku predovšetkým z Číny. Dopad pocítia hlavne lacné e-commerce platformy, ako je Shein, Temu alebo AliExpress.

    Ministri financií členských štátov Európskej únie (EÚ) reagujú na požiadavky lokálnych podnikov. V piatok preto oznámili nový krok bojujúci proti prílevu lacného tovaru pochádzajúceho zo štátov mimo hraníc Európy. Od júla budúceho roka začne platiť nové clo na malé balíky v hodnote pod 150 eur. Cieľom je predovšetkým potlačenie extrémne lacných importov z e-commerce platforiem, medzi ktoré patria Shein, Temu či Aliexpress.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Le Monde in English (@lemonde_en)

    Rozhodnutie predniesla Rada EÚ niekoľko týždňov potom, ako blok zrušil colnú výnimku, ktorá stála za rapidným nárastom importov lacného oblečenia a ďalšieho tovaru. Nové clo platí na všetky balíky smerujúce zo štátov za hranicami EÚ, terčom sú však predovšetkým čínske spoločnosti. Ministri financií potom za dôvody nového opatrenia označili ochranu férovej konkurencie, zníženie bezpečnostných rizík alebo ochranu životného prostredia.

    Zdroj: Reuters

    Clo vo výške troch eur je však iba dočasným opatrením. Európska únia ho opäť zváži a preformuluje v roku 2028, kedy plánuje širšiu reformu súčasnej colnej únie. V roku 2024 potom podľa Európskej komisie do únie dorazilo 4,6 miliardy balíkov v hodnote pod 150 eur. Každú sekundu tak za hranice EÚ dorazilo na 145 objednávok. Množstvo podobne veľkých zásielok sa teda od roku 2022 viac ako ztrojnásobilo.

    Ďalšie poplatky prídu v novembri. Pokryjú vyššie náklady na colné kontroly

    Nový systém potom cieli na rôzne kategórie tovaru. Ak teda v drobnej zásielke dorazí niekoľko identických produktov, clo sa zaplatí len raz. V prípade, že sa v ňom však budú nachádzať rôzne kategórie tovaru, bude clo platiť na každú z nich. Napríklad za balík obsahujúci tri páry bavlnených ponožiek a dva páry vlnených ponožiek rovnakej značky sa zaplatí clo vo výške šesť eur. Ďalšie poplatky sa budú uplatňovať od novembra.

    Prípadné zvýšenie ciel má pomôcť pokryť náklady na rozšírené colné kontroly. „Zavedenie paušálneho poplatku za malé balíky je veľkým víťazstvom Európskej únie,“ opísal francúzsky minister hospodárstva Roland Lescure podľa WWD. Francúzsko bolo na čele skupiny krajín, ktoré bojovali za nové clá. Nedávno sa muselo vyrovnať aj s kontroverziami okolo otvorenia prvej kamennej pobočky spoločnosti Shein v Paríži.

    Zdroje: WWD, Reuters, Euronews, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.sk/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    Európska únia šliape Sheinu na päty. V roku 2026 uvalí clá na malé balíky

    ― Reklama ―

    Od júla budúceho roka začnú v Európskej únii pre malé balíky v hodnote pod 150 eur platiť nové clá. V piatok sa na tom dohodli ministri financií zastupujúci členské štáty. Poplatok vo výške troch eur má za cieľ potlačiť lavínu lacného tovaru, smerujúceho do bloku predovšetkým z Číny. Dopad pocítia hlavne lacné e-commerce platformy, ako je Shein, Temu alebo AliExpress.

    Ministri financií členských štátov Európskej únie (EÚ) reagujú na požiadavky lokálnych podnikov. V piatok preto oznámili nový krok bojujúci proti prílevu lacného tovaru pochádzajúceho zo štátov mimo hraníc Európy. Od júla budúceho roka začne platiť nové clo na malé balíky v hodnote pod 150 eur. Cieľom je predovšetkým potlačenie extrémne lacných importov z e-commerce platforiem, medzi ktoré patria Shein, Temu či Aliexpress.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Le Monde in English (@lemonde_en)

    Rozhodnutie predniesla Rada EÚ niekoľko týždňov potom, ako blok zrušil colnú výnimku, ktorá stála za rapidným nárastom importov lacného oblečenia a ďalšieho tovaru. Nové clo platí na všetky balíky smerujúce zo štátov za hranicami EÚ, terčom sú však predovšetkým čínske spoločnosti. Ministri financií potom za dôvody nového opatrenia označili ochranu férovej konkurencie, zníženie bezpečnostných rizík alebo ochranu životného prostredia.

    Zdroj: Reuters

    Clo vo výške troch eur je však iba dočasným opatrením. Európska únia ho opäť zváži a preformuluje v roku 2028, kedy plánuje širšiu reformu súčasnej colnej únie. V roku 2024 potom podľa Európskej komisie do únie dorazilo 4,6 miliardy balíkov v hodnote pod 150 eur. Každú sekundu tak za hranice EÚ dorazilo na 145 objednávok. Množstvo podobne veľkých zásielok sa teda od roku 2022 viac ako ztrojnásobilo.

    Ďalšie poplatky prídu v novembri. Pokryjú vyššie náklady na colné kontroly

    Nový systém potom cieli na rôzne kategórie tovaru. Ak teda v drobnej zásielke dorazí niekoľko identických produktov, clo sa zaplatí len raz. V prípade, že sa v ňom však budú nachádzať rôzne kategórie tovaru, bude clo platiť na každú z nich. Napríklad za balík obsahujúci tri páry bavlnených ponožiek a dva páry vlnených ponožiek rovnakej značky sa zaplatí clo vo výške šesť eur. Ďalšie poplatky sa budú uplatňovať od novembra.

    Prípadné zvýšenie ciel má pomôcť pokryť náklady na rozšírené colné kontroly. „Zavedenie paušálneho poplatku za malé balíky je veľkým víťazstvom Európskej únie,“ opísal francúzsky minister hospodárstva Roland Lescure podľa WWD. Francúzsko bolo na čele skupiny krajín, ktoré bojovali za nové clá. Nedávno sa muselo vyrovnať aj s kontroverziami okolo otvorenia prvej kamennej pobočky spoločnosti Shein v Paríži.

    Zdroje: WWD, Reuters, Euronews, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Winter is coming. Na mráz vás pripraví Haider Ackermann a Canada Goose

    Haider Ackermann opäť posúva hranice zimnej módy. Kolumbijsko-francúzsky dizajnér uviedol svoju už tretiu zimnú kolekciu pre značku Canada Goose. Tentokrát však zvolil odvážne farby. Skombinoval totiž fluorescenčné jarné tóny s klasickými tlmenými zemitými odtieňmi, ktoré dodajú trochu optimizmu a potrebného tepla do inak pochmúrnych zimných dní.

    Beauty svet má jasno. CreatorIQ pozná najvirálnejšie značky roku 2025

    Koniec roka nevyhnutne sprevádza aj zhodnotenie uplynulých mesiacov. K oknu do minulosti preto pristúpila aj beauty scéna. Platforma CreatorIQ zverejnila svoj tradičný rebríček značiek, zostavený na základe ich Earned Media Value (EMV), teda metriky posudzujúcej hodnotu organického mediálneho pokrytia. Pomyselná korunka "virálnosti" tento rok patrí L’Oréal Paris.

    Keď tradícia notuje dizajnu. Robyn Lynch predstavuje uniformy pre Guinness

    Írska dizajnérka Robyn Lynch pretvára klasické uniformy Guinness Storehouse. Jej kolekcia spája funkčnosť s estetickými detailmi. Inšpiráciu pre nezvyčajný projekt čerpala z írskej histórie a kultúry a dala tak vzniknúť niečomu neotrelému, napriek tomu elegantnému. Dielo reflektuje nielen bohaté dedičstvo svetovo uznávaného pivovaru, ale aj osobitý štýl talentovanej návrhárky.

    TikTok Highlights: Tváre ako z Mrázika. Zimný make-up diktuje omrzliny

    Používatelia sociálnej siete TikTok vypustili do sveta ďalší zo svojich extrémne znejúcich make-up trendov. Tváre inšpirované spálením po hodinách vyhrievania sa na slnku tentoraz nahradila nová sezónna variácia. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odtieň rúžu, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani Marfuša z Mrázika. Nechajte svoje tváre pomyselne zmrznúť a dodajte im ružový odtieň.

    Pinterest číta rok 2026. Predpovedá nostalgiu a optimistický eskapizmus

    Dnešná doba plná neustáleho zhonu a o pozornosť bojujúcich sociálnych sietí žiada autenticitu, pohodlie a optimizmus. Presne tieto hodnoty definujú podľa najnovšej predpovede platformy Pinterest rýchlo sa blížiaci rok 2026. Odvíjajú sa od nich preto aj trendy, ktoré nás majú budúci rok sprevádzať. Patrí medzi ne temná knižná estetika, neladiace nechty alebo neutíchajúca láska ku kapuste.

    Nudný maloobchod je mŕtvy. Retail prechádza extrémnou premenou

    Maloobchod vstúpil do obdobia, v ktorom sa úspech obchodov odvíja od atmosféry a výrazného priestorového riešenia. Zákazník sleduje autentickosť miesta a reaguje na prostredie, ktoré má charakter a jasnú identitu. Luxusné domy aj fast fashion reťazce pracujú s interiérom ako s nástrojom prežívania módy. Obchody sa preto pod ich víziou menia na ucelené mestské udalosti.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Najkrajšie vianočné stromčeky Claridge’s. Poznáte tradíciu sviatočného Londýna?

    Vianočné stromčeky Claridge’s patria k najkrajším londýnskym momentom decembrovej sezóny. Každý rok pretvára hotelové lobby inštalácia, ktorá prináša noblesu, fantáziu a veľkorysú kreativitu. Strom vždy získa podobu pripomínajúcu couture objekt a pracuje s priestorom rovnako prirodzene ako šperk s telom. Hostia prichádzajú za atmosférou, ktorá v sebe nesie jasný rukopis svetového návrhára. Claridge’s tak každé Vianoce štartuje obdobie, ktoré ovplyvňuje vkus aj očakávania celého Londýna.

    New York opúšťa kožušinu. Po rozhodnutí CFDA kráča v šľapajach Londýna

    Kožušina má v New Yorku stopku. Teda aspoň na jeho vyhlásenom týždni módy. Asociácia organizujúca tamojší fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzný materiál oficiálne zakázala. Kopíruje tak rozhodnutie Londýna, ktorý od jeho využívania odstúpil už v roku 2023. Zostáva však otázkou, či bude metropolu nasledovať aj Paríž a Miláno.

    Kto obsadí voľné miesto vo Versace? Špekulácie naberajú na obrátkach

    Versace stojí na prahu ďalšej kapitoly. Po odchode Daria Vitaleho sa módny svet zameriava na tvorcov, ktorí dokážu kult ikonickej značky ďalej rozširovať a dať mu nový impulz. Pripravenosť niekoľkých výrazných osobností vytvára mimoriadne živý priestor pre strategické úvahy. Predstava nového vedenia kreatívneho smeru Versace rezonuje celým odvetvím. Módny dom otvára pole pre talenty, ktoré vedia pracovať s drámou, eleganciou a prítomnosťou okamihu.

    Chappell Roan skúša novú úlohu. Svoju tvár prepožičia MAC Cosmetics

    Popová hviezda Chappell Roan mení smer. Po tom, čo prehlásila, že svoju tvár neprepožičia žiadnej známej značke, prekvapila nečakaným oznámením. Stala sa totiž novou ambasádorkou MAC Cosmetics. Medzi dôvody, prečo zmenila názor, speváčka uviedla zdieľané hodnoty a dlhodobú podporu, ktorú spoločnosť venuje LGBTQI+ komunite už od svojho založenia v 80. rokoch.

    Po riad až do Dubaja? Martha Stewart pozýva do nových butikov

    Dubaj opäť potvrdzuje schopnosť priťahovať svetové ikony. Tentoraz víta ženu, ktorá premenila každodenný život na estetickú disciplínu. Martha Stewart otvorila svoje prvé samostatné obchody práve v tejto metropole. Ďaleko od amerických predmestí, kde jej značka vznikla. Do priestoru, kde sa luxus chápe ako životná taktika, prináša svet poctivo navrhnutého domova.

    Dámske hodinky pod stromček? Darujte moment, ktorý trvá celý rok

    V decembri sa svet spomalí presne vo chvíli, keď žena rozviaže vianočnú stužku. Vo vnútri darčeka sa objaví predmet, ktorý na nič nečaká. Jemné kovové články skĺznu do dlane a studený povrch puzdra kontrastuje s všadeprítomným teplom. Dámske hodinky v tom okamihu získajú vlastný život. Zacvaknú sa na zápästie a prenesú pozornosť k detailu, ktorý určuje rytmus dní aj večerov. Nie ako symbol, ale skôr ako presný tón zjednocujúci krehký sviatočný okamih.

    Móda v kocke: Skims vyráža do hôr s The North Face a Miu Miu je značkou roka

    Spoločnosť Skims vracia na scénu svoju úspešnú spoluprácu s The North Face. Novú kolekciu predstavil aj Ralph Lauren, tentoraz ju však venoval americkým olympijským športovcom. Spoločnosť Nike predstavila model Air Force 1 Bouclé, odkazujúci na Chanel Graffiti Bag. Bottega Veneta oslávi Vianoce s luxusným koktailovým setom a Miu Miu je podľa platformy Lyst značkou roka.

    Rekapitulácia namiesto priateľstva. Pasca menom catch-up prechádza z TikToku do reality

    Na TikToku fičia videá typu "let’s catch up", v ktorých tvorcovia sumarizujú svoj život do pár minút. Lenže kultúra rýchlych aktualizácií sa nenápadne presúva aj do offline sveta. Priateľstvá dospelých sa menia na sériu "catch-up stretnutí", ktoré pripomínajú malé status meetingy viac než chvíle skutočného prepojenia. A práve sociálna sieť TikTok trend nielen pomenovala, ale aj normalizovala.

    Miláno zdobí luxusné klzisko. Na svedomí ho má hotel z dielne Ferragamo

    Vianočný duch ovládol aj talianske hlavné mesto módy. Miláno tentokrát ozdobilo luxusné sviatočné klzisko z dielne módneho domu Ferragamo. Rozžiarilo dvor jeho známeho hotela Portrait. Koncept The Gift však tento rok na Vianoce prináša oveľa viac. Návštevníci môžu po odložení korčulí ochutnať to najlepšie z tamojšej gastronómie alebo nakúpiť darčeky v miestnych pop-upoch.

    ― Reklama ―