Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Zdalo sa, že vývoj smeruje jednoznačným smerom. Pred piatimi až šiestimi rokmi pribúdalo vegánskych podnikov aj bezmäsitých alternatív pre domáce varenie. Ovsené a sójové mlieka sa stali bežnou súčasťou ponuky čoraz väčšieho počtu kaviarní. Rovnako mainstreamové časopisy o varení zavádzali rubriky zamerané na vegetariánstvo a vegánstvo, nehovoriac o špecializovaných blogoch. Lenže sa ukazuje, že nadšenie vyprchalo.

    Spojené štáty aj Európa v zhode. K vegánstvu sa hlási čoraz menej ľudí

    Vegánske reštaurácie postupne zatvárajú a spotreba mäsa naopak stúpa. V USA sa v roku 2024 jedlo výrazne viac hovädzieho, bravčového a hydinového mäsa ako pred svetovou pandémiou. K vegánstvu sa dnes navyše hlási podstatne menšia časť populácie než pred niekoľkými rokmi. Zmena je zreteľná aj mimo Spojených štátov. V Európe sa počet ľudí, ktorí sa označujú za vegánov v roku 2023 výrazne znížil a podobný pokles zaznamenalo aj Spojené kráľovstvo. To, čo ešte nedávno pôsobilo ako globálny posun v stravovacích návykoch, dnes zjavne stráca svoju silu.

    Zdroj: Pexels

    Dráma sa zatiaľ nekoná. Ale Google už pokles záujmu o vegánstvo zaznamenal

    Premenu záujmu potvrdzujú aj dáta z vyhľadávania na Google. Analýzy založené na Google Trends ukazujú, že popularita vegánstva síce za posledných 15 rokov výrazne vzrástla, vrchol však dosiahla na konci roka 2019. Odvtedy záujem pozvoľna klesá. Zaujímavé je, že nadšenie spojené so stravou, t. j. receptami, diétami a náhradami mäsa, vyprchalo najrýchlejšie, zatiaľ čo hodnotový koncept vegánstva sa drží stabilnejšie.

    Inými slovami, ľudia možno menej googlia vegánske večere, ale otázky etiky, udržateľnosti a vzťahu k zvieratám z verejnej debaty úplne nezmizli. Aj to naznačuje, že vegánstvo dnes neprechádza len útlmom, ale skôr postupnou premenou svojho významu. Redaktorka webu Dazed Digital opisuje vegánstvo ako trend, ktorý sa možno nerozpadá dramaticky, ale skôr sa ticho vytráca z každodennej reality.

    Menšia ponuka pre vegánov. Dostupnosť špeciálnych výrobkov je nižšia

    Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi zaplavovali obchody a reštaurácie nové rastlinné alternatívy, dnes z ponuky miznú špeciálne produkty, napríklad dezerty, pečivo alebo čokoláda. Vegáni si na sociálnych sieťach stále častejšie vymieňajú skúsenosti s tým, čo všetko už v regáloch nenachádzajú. To, čo predtým symbolizovalo dostupnosť a pokrok, je dnes nahradzované pocitom úbytku a návratu ku kompromisom. Podľa Dazed Digital navyše nejde len o ponuku potravín, ale aj o premenu toho, ako je vegánstvo interpretované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Dazed (@dazed)

    Vegánstvo je až príliš „woke“. A to je pre Spojené štáty problém

    Ústup vegánstva zapadá do zmeny nálady, ktorá sa v posledných rokoch výrazne prejavuje najmä v Spojených štátoch. To, čo bolo ešte nedávno vnímané ako progresívny spôsob života spojený s empatiou, udržateľnosťou a spoločenskou zodpovednosťou, sa dnes často ocitá na zozname symbolov „woke“ éry. Práve od nej sa súčasná americká administratíva aj konzervatívnejšia verejnosť snaží vedome dištancovať.

    Vegánstvo sa nestáva len otázkou jedla, ale kultúrnym znakom určitého hodnotového obdobia. Respektíve obdobia, ktoré je dnes spochybňované ako elitárske, moralizujúce alebo odtrhnuté od „bežnej skúsenosti“. Aj preto je návrat mäsa na taniere čítaný nielen ako zmena stravovacích návykov, ale aj ako gesto odporu voči svetu, ktorý bol ešte nedávno definovaný jazykom klimatickej zodpovednosti a etických apelov.

    Úlohu zohráva aj rodová otázka. Musia jesť správni muži mäso?

    Do obratu sa navyše premieta aj silný rodový aspekt. Vegánstvo bolo v posledných rokoch často rámované ako „jemné“, starostlivé a eticky uvedomelé, teda vlastnosti tradične spájané skôr so ženskosťou než s dominujúcim poňatím maskulinity. V kontraste s tým stojí návrat naratívu, že „skutoční muži jedia mäso“, ktorý opäť rezonuje v populárnej fitness kultúre, na sociálnych sieťach aj v konzervatívnej politickej rétorike.

    @wecanalwayscomebacknemyslel som si, že to poviem, ale chýba mi, keď bolo vegánstvo trendy #vegan#genz#konzervatívci#liberálni#fy

    pôvodný zvuk – lenkerlyrics

    Mäso sa tak nestáva len potravinou, ale akýmsi symbolom sily, tradície a odporu voči zmenám, zatiaľ čo rastlinná strava je ľahko karikovaná ako slabá, či dokonca až zženštilá. V čase, keď sa kultúrna debata znovu vymedzuje voči inkluzívnym hodnotám, sa aj voľba jedálnička nečakane ocitá uprostred sporu o identitu, rod a spoločenské normy.

    Mimo hype, mimo roly. Vegánstvo si bude hľadať ďalšiu cestu

    Ako vyzerá budúcnosť? Vegánstvo určite nezmizne úplne, ale veľmi pravdepodobne bude pokračovať jeho postupný ústup z mainstreamu. A je možné, že mu to vlastne v konečnom dôsledku prospeje. Prestane byť spájané s kultúrnou identifikáciou, politickým postojom alebo generačným signálom, prestane byť terčom vtipov a karikatúr. Zostane skôr osobnou, praktickou voľbou. Menej viditeľnou, ale o to autentickejšou.

    Zdroje: Dazed Digital, Stisca, Food & Beverage Journal, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Koniec vegánstva? Trend jednej dekády ticho mizne z mainstreamu

    ― Reklama ―

    Ešte pred svetovou pandémiou to vyzeralo, že budúcnosť patrí čisto rastlinnej strave. Spomínate si na to, že rok 2019 bol vyhlásený rokom vegánstva? Dávne vízie sa však nenaplnili a v súčasnosti sa zdá, že vegánstvo ustupuje nielen z bežných jedálničkov, ale aj z kultúrneho a mediálneho mainstreamu.

    Zdalo sa, že vývoj smeruje jednoznačným smerom. Pred piatimi až šiestimi rokmi pribúdalo vegánskych podnikov aj bezmäsitých alternatív pre domáce varenie. Ovsené a sójové mlieka sa stali bežnou súčasťou ponuky čoraz väčšieho počtu kaviarní. Rovnako mainstreamové časopisy o varení zavádzali rubriky zamerané na vegetariánstvo a vegánstvo, nehovoriac o špecializovaných blogoch. Lenže sa ukazuje, že nadšenie vyprchalo.

    Spojené štáty aj Európa v zhode. K vegánstvu sa hlási čoraz menej ľudí

    Vegánske reštaurácie postupne zatvárajú a spotreba mäsa naopak stúpa. V USA sa v roku 2024 jedlo výrazne viac hovädzieho, bravčového a hydinového mäsa ako pred svetovou pandémiou. K vegánstvu sa dnes navyše hlási podstatne menšia časť populácie než pred niekoľkými rokmi. Zmena je zreteľná aj mimo Spojených štátov. V Európe sa počet ľudí, ktorí sa označujú za vegánov v roku 2023 výrazne znížil a podobný pokles zaznamenalo aj Spojené kráľovstvo. To, čo ešte nedávno pôsobilo ako globálny posun v stravovacích návykoch, dnes zjavne stráca svoju silu.

    Zdroj: Pexels

    Dráma sa zatiaľ nekoná. Ale Google už pokles záujmu o vegánstvo zaznamenal

    Premenu záujmu potvrdzujú aj dáta z vyhľadávania na Google. Analýzy založené na Google Trends ukazujú, že popularita vegánstva síce za posledných 15 rokov výrazne vzrástla, vrchol však dosiahla na konci roka 2019. Odvtedy záujem pozvoľna klesá. Zaujímavé je, že nadšenie spojené so stravou, t. j. receptami, diétami a náhradami mäsa, vyprchalo najrýchlejšie, zatiaľ čo hodnotový koncept vegánstva sa drží stabilnejšie.

    Inými slovami, ľudia možno menej googlia vegánske večere, ale otázky etiky, udržateľnosti a vzťahu k zvieratám z verejnej debaty úplne nezmizli. Aj to naznačuje, že vegánstvo dnes neprechádza len útlmom, ale skôr postupnou premenou svojho významu. Redaktorka webu Dazed Digital opisuje vegánstvo ako trend, ktorý sa možno nerozpadá dramaticky, ale skôr sa ticho vytráca z každodennej reality.

    Menšia ponuka pre vegánov. Dostupnosť špeciálnych výrobkov je nižšia

    Zatiaľ čo ešte pred pár rokmi zaplavovali obchody a reštaurácie nové rastlinné alternatívy, dnes z ponuky miznú špeciálne produkty, napríklad dezerty, pečivo alebo čokoláda. Vegáni si na sociálnych sieťach stále častejšie vymieňajú skúsenosti s tým, čo všetko už v regáloch nenachádzajú. To, čo predtým symbolizovalo dostupnosť a pokrok, je dnes nahradzované pocitom úbytku a návratu ku kompromisom. Podľa Dazed Digital navyše nejde len o ponuku potravín, ale aj o premenu toho, ako je vegánstvo interpretované.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Dazed (@dazed)

    Vegánstvo je až príliš „woke“. A to je pre Spojené štáty problém

    Ústup vegánstva zapadá do zmeny nálady, ktorá sa v posledných rokoch výrazne prejavuje najmä v Spojených štátoch. To, čo bolo ešte nedávno vnímané ako progresívny spôsob života spojený s empatiou, udržateľnosťou a spoločenskou zodpovednosťou, sa dnes často ocitá na zozname symbolov „woke“ éry. Práve od nej sa súčasná americká administratíva aj konzervatívnejšia verejnosť snaží vedome dištancovať.

    Vegánstvo sa nestáva len otázkou jedla, ale kultúrnym znakom určitého hodnotového obdobia. Respektíve obdobia, ktoré je dnes spochybňované ako elitárske, moralizujúce alebo odtrhnuté od „bežnej skúsenosti“. Aj preto je návrat mäsa na taniere čítaný nielen ako zmena stravovacích návykov, ale aj ako gesto odporu voči svetu, ktorý bol ešte nedávno definovaný jazykom klimatickej zodpovednosti a etických apelov.

    Úlohu zohráva aj rodová otázka. Musia jesť správni muži mäso?

    Do obratu sa navyše premieta aj silný rodový aspekt. Vegánstvo bolo v posledných rokoch často rámované ako „jemné“, starostlivé a eticky uvedomelé, teda vlastnosti tradične spájané skôr so ženskosťou než s dominujúcim poňatím maskulinity. V kontraste s tým stojí návrat naratívu, že „skutoční muži jedia mäso“, ktorý opäť rezonuje v populárnej fitness kultúre, na sociálnych sieťach aj v konzervatívnej politickej rétorike.

    @wecanalwayscomebacknemyslel som si, že to poviem, ale chýba mi, keď bolo vegánstvo trendy #vegan#genz#konzervatívci#liberálni#fy

    pôvodný zvuk – lenkerlyrics

    Mäso sa tak nestáva len potravinou, ale akýmsi symbolom sily, tradície a odporu voči zmenám, zatiaľ čo rastlinná strava je ľahko karikovaná ako slabá, či dokonca až zženštilá. V čase, keď sa kultúrna debata znovu vymedzuje voči inkluzívnym hodnotám, sa aj voľba jedálnička nečakane ocitá uprostred sporu o identitu, rod a spoločenské normy.

    Mimo hype, mimo roly. Vegánstvo si bude hľadať ďalšiu cestu

    Ako vyzerá budúcnosť? Vegánstvo určite nezmizne úplne, ale veľmi pravdepodobne bude pokračovať jeho postupný ústup z mainstreamu. A je možné, že mu to vlastne v konečnom dôsledku prospeje. Prestane byť spájané s kultúrnou identifikáciou, politickým postojom alebo generačným signálom, prestane byť terčom vtipov a karikatúr. Zostane skôr osobnou, praktickou voľbou. Menej viditeľnou, ale o to autentickejšou.

    Zdroje: Dazed Digital, Stisca, Food & Beverage Journal, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Móda v kocke: Louis Vuitton má novú tvár a Sabato De Sarno napísal knihu

    Louis Vuitton rozširuje svoj arzenál hviezdnych tvárí. Najnovšou ambasádorkou vymenoval herečku Chase Infiniti. Značka oznámila aj partnerstvo s legendárnymi pretekmi Formuly 1 Monaco Grand Prix. Valentino vydáva pre-fall 2026 kolekciu plnú ikonických detailov Rockstud a Met Gala 2026 pozná svojich spolupredsedov. Návrhár Sabato De Sarno vydáva knihu o Neapole.

    Vianočný dress code podľa módnych domov. Ako by vás obliekol Chanel alebo Dior?

    Vianoce už nesmelo klopú na dvere a prípravy idú na plné obrátky. Sviatočná sezóna je ako stvorená na to, obliecť si outfity, ktoré zvýraznia vašu jedinečnosť a osobitý štýl, či pri štedrovečernom stole dokonca na chvíľu umlčia prekvapených starých rodičov. Každý rok prichádzajú módne domy s novými trendmi, ktoré udávajú tón vianočnému dress code a inšpirujú nás k tomu, aby sme sa počas sviatkov cítili výnimočne.

    Vianočný wishlist vášho obľúbeného magazínu je tu. Nové tváre, nové túžby, rovnako veľké sny

    Rok 2025 už má zbalené a my opäť sedíme nad zoznamami prianí, ktoré sa tvária nenáročne, ale v skutočnosti by priviedli k plaču nejedného elfského účtovníka. Redakcia sa premiešala, omladila, rozšírila a s ňou sa premenili aj naše darčekové ambície. Urobte si pohodlie, realita počká. Tu je náš vianočný wishlist, v ktorom sa opäť potvrdzuje, že kreativita je krásna… ale aj drahá.

    TikTok Highlights: Zimné nechty, ktoré zdivočeli. Hailey Bieber búra tradíciu

    Influencerka a podnikateľka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží príliš na tom, aký odtieň lícenky, očných tieňov alebo rúžu zvolí. Svojou možno pôvodne aj bezmyšlienkovitou voľbou odštartuje nový virálny trend. Výnimkou nie sú ani jej zimné nechty, ktoré vyzývajú tradíciu na súboj. Jemné trblietky alebo uhladený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvieracou potlačou.

    TikTok Highlights: Birthday make-up rozdeľuje. Vyvoláva prekvapivé reakcie

    Staronová bitka opäť dobýva sociálnej siete. Beauty TikTok trend známy ako birthday make-up rozdeľuje internet. Zatiaľ čo jeho zástancovia ho vidia ako variant "full-glam" looku, v iných vyvoláva prekvapivé reakcie. Niektorí muži totiž pod video tutoriálmi ženám radia, aby sa nemalovali "ako Picasso" a blahosklonne ich uisťujú, že "kvôli nim" si tvár líčiť naozaj nemusia.

    Veľkolepý návrat do USA. Módne domy ovládnu Severnú Ameriku túto jar

    Budúci rok sa vykresľuje ako okamih, keď sa Spojené štáty zmenia na epicentrum globálnej módy. Chanel mieri do New Yorku, Dior do Los Angeles a Moncler do zasneženého Aspenu. Gucci pristáva na Manhattane, zatiaľ čo Louis Vuitton volí rovnakú metropolu ako symbolický bod návratu. Severná Amerika sa stáva miestom, kde európske domy nachádzajú staronový rytmus. Každá z prezentácií posúva atmosféru krajiny do vlastného vizuálneho jazyka a dodáva jarnej sezóne jedinečný americký pulz.

    Výber pánskej vône si vyžaduje prípravu. Zabudnite na komerciu a darujte originalitu

    Pánske vône nadobúdajú počas Vianoc osobitný význam a sú tiež darčekom, ktorý má svoju vlastnú prítomnosť. Elegantným gestom sa stáva vôňa, ktorá nie je masová, predvídateľná a zameniteľná, ale taká, ktorá pracuje s priestorom, materiálmi a nositeľom. Niche parfém dokáže vytvoriť atmosféru ako umelecký objekt. Pôsobí ticho, a predsa kričí na celé okolie. V rukách príjemcu získava funkciu osobného talizmanu, nie fľaštičky, ktorú rozbalia tisíce ďalších mužov v Českej republike.

    Versace zaraďuje spiatočku. Dario Vitale odchádza po necelom roku vo vedení

    Návrhár Dario Vitale je opäť bez práce. Po necelom roku opúšťa pozíciu kreatívneho riaditeľa módneho domu Versace. V apríli tohto roku nahradil na tejto pozícii ikonickú Donatellu Versace. Oznámenie prichádza len niekoľko dní po oficiálnom prevzatí značky spoločnosťou Prada Group, ktorá má podľa všetkého jasnú víziu novej éry Versace. Kto však nahradí Vitaleho, jej predstavitelia zatiaľ neprezradili.

    Zara Larsson prekročila hranice hudobnej scény. Do módy prináša žhavé pohodlie

    Zara Larsson nepatrí k ženám, ktoré bežne nosia podprsenky, a práve tento osobný postoj ju priviedol k založeniu vlastnej značky sexi spodnej bielizne. Jej prvá kolekcia s názvom MAIN ROSE predstavuje projekt, v ktorom môže naplno vyjadriť svoju estetiku aj tvorivý pohľad. Spolupracovala na nej so skúseným tímom škandinávskych odborníkov, ktorí tvorili pre mená ako Acne Studios alebo Eytys. Impulzom k vzniku značky bola jej túžba rozšíriť tvorivé aktivity mimo oblasť hudby.

    Čo sa stane, keď zomrieme? Film Navždy s tebou odhaľuje tajomstvo smrti

    Kde sa ocitneme, keď náš čas na zemi skončí? Každý z nás si túto otázku niekedy položil. Nová romantická komédia Navždy s tebou farebne ukazuje, ako si posmrtný život môžeme predstavovať. Zabudnite na polihovanie na obláčikoch či rajskú záhradu. Vlak vás totiž dovezie na rázcestie, kde máte len týždeň na to vybrať si zo škály "večností", v ktorých bude vaša duša odpočívať.

    Demna načrtáva svoju víziu Gucci. Pre-fall 2026 kolekcia uctieva odkaz Toma Forda

    Nová verzia Gucci pomaly nastupuje na scénu. Návrhár Demna Gvasalia odhalil len druhú kolekciu vo svojej novej pozícii kreatívneho riaditeľa. Upresnil tak obrysy vízie, ktorú predstavil už tento rok na jeseň v Miláne. Kolekcia Pre-fall 2026 však potvrdzuje jeho úctu k archívnym kapitolám značky, predovšetkým k ikonickej ére 90. rokov, ktorá vznikla pod taktovkou Toma Forda.

    Keď luxus smrdí. Tod’s ukazuje realitu „Made in Italy“

    Povestný taliansky luxus sa rúca ako domček z kariet. Ranu mu tentokrát zasadila aféra značky Tod’s, ktorá je známa svojimi koženými výrobkami. Podľa milánskeho súdu dochádzalo v továrňach jej čínskych dodávateľov k zneužívaniu pracovnej sily, pričom spoločnosť o tejto skutočnosti vedela. Taliansky gigant teraz čelí sankcii v podobe šesťmesačného zákazu akejkoľvek propagácie.

    Vystupovať, stanica Chanel. Show Métiers d’Art zažiarila v newyorskom metre

    Návrhár Matthieu Blazy odhalil svetu len svoju druhú kolekciu Chanel. S utorkovou show Métiers d’Art však iba potvrdil to, čo mnohí po jeho debute v Paríži už tušili. Že je dizajnérom na správnom mieste. Nedávno vymenovaný kreatívny riaditeľ predstavil najnovšiu show v podzemnej stanici newyorského metra. Skloubil tak underground veľkomesta s francúzskou eleganciou.

    Rozhovor: Od školských zošitov k Hermès. Úspech českej kaligrafky, ktorá očarila svet

    Kaligrafka Lucie Špatenková sa už na strednej škole zamilovala do krásne písaných zošitov. Po vysokej škole založila značku Ta usměvavá, s ktorou organizuje workshopy krasopísania, chodí na eventy skrášľovať rôznorodé produkty a písmom vylepšuje aj výrobky najdrahších luxusných značiek sveta. Okrem spolupráce so značkami Prada, Cartier či Hermès vedie tím kaligrafov, vychováva malú dcéru a rozširuje povedomie o krasopísme v Česku.

    Generácia Z prepadá body scrubs. Vidí v nich záblesk drobného luxusu

    Z bežných self-care pomocníkov sa v očiach generácie Z stáva špeciálny zberateľský predmet. Či už vďaka rozdielnym značkám, nespočetnému množstvu vôní meniacich sa s každou sezónou, alebo limitovaným edíciám, klasický peeling priťahuje v kúpeľni čím ďalej väčšiu pozornosť. Stal sa z neho drobný záblesk sveta luxusu, ktorý ponúka okamžité uspokojenie a komerciou podporený pocit sebalásky.

    Módny rok kulminuje. Koniec roka spečatilo odovzdávanie Fashion Awards

    Prvý decembrový pondelok bol predzvesťou rýchlo sa blížiaceho konca tohto roka. Začal sa slávnostným odovzdávaním módnych cien, ktoré tradične organizuje nadácia British Fashion Council. Svet módy náležite ocenil najväčšie ikony, ktoré definujú rok 2025, vrátane návrhárov ako Jonathan Anderson, Sarah Burton, Grace Wales Bonner a modelky Anok Yai.

    ― Reklama ―