Liek na chudnutie Ozempic pretvára americký módny trh. Už sa to preukázateľne odráža aj v číslach. Módny biznis má preto ďalšiu možnosť ukázať, že sa vie dokonale prispôsobiť dobe. Zvýšený dopyt po menších veľkostiach trápi hlavne maloobchod, pretože zásoby na sklade prestali zodpovedať telám zákazníkov. Na druhej strane luxusná móda zmenšovanie veľkostí víta.
Podľa dát spoločnosti Impact Analytics spôsobujú lieky zo skupiny GLP-1, kam patrí napríklad Ozempic a Wegovy, zásadnú biologickú zmenu zákazníkov, ktorá sa už výrazne prejavuje aj v dopyte po oblečení. Maloobchodný systém, založený na starších modeloch veľkostných kriviek, na túto premenu nedokáže reagovať. Odborníci z Impact Analytics zdôrazňujú, že nejde o módny výkyv, ale o štrukturálny posun.
Ozempic efekt. Sklady sú plné nadmerného oblečenia, po ktorom klesol dopyt
Telesné proporcie sa zmenšujú a trh sa preklápa smerom k menším veľkostiam. Výsledkom je prebytok tovaru vo väčších veľkostiach (teda L, XL, XXL) a nedostatok tých menších. Dôsledkom sú nepredané zásoby, ale rovnako priame straty predajov. Maloobchod s oblečením zaznamenáva nárast vráteného tovaru, a to kvôli nepadnúcej veľkosti, u žien sa najviac vracajú spodné diely, u mužov pre zmenu topy.

Zdroj: Pexels
Z týchto dôvodov klesajú marže a rastú výpredaje, pretože ponuka už nezodpovedá telu nového zákazníka. Analytici preto odhadujú, že ak sa reťazce rýchlo neprispôsobia, do roku 2027 bude až 400 miliónov kusov oblečenia ročne (najmä vo väčších veľkostiach) chybne naplánovaných. To by podľa spoločnosti Impact Analytics znamenalo stratu zhruba päť miliárd dolárov v maržiach a viazanom kapitáli.
Liek už dávno nie je len pre elity. Z New Yorku sa chudá vlna šíri ďalej a ďalej
Čísla dokazujú, že chudnutie prostredníctvom prípravku Ozempic a jeho lacnejších variantov už nie je výsadou Hollywoodu a sveta modelingu. Zmena začala v New Yorku, ktorý má najvyšší počet predpisov na Ozempic a iné podobné lieky mimo diabetickej populácie, pričom približne tri štvrtiny užívateľov tvoria ženy. Tento trend sa šíri v Spojených štátoch a podľa odhadov by do roku 2027 mohlo tieto lieky užívať až osem percent dospelých Američanov.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Luxusné značky obrat vítajú. Prispôsobujú sa ľahko a rady
Zatiaľ čo maloobchod rieši prebytok nepredaných zásob, luxusné značky na Ozempic efekt reagujú s (ne)prekvapivou ľahkosťou. Pre nich je menšie telo vizuálne prirodzenejšie, a tak sa nová éra ultra chudosti stáva viac-menej vítaným estetickým obratom. Objavuje sa ale kritika, že z runwayí pomaly miznú plus-size modelky, a že návrat vychudnutých estetických ideálov môže byť nebezpečný najmä pre mladé dievčatá.
Nové telo chce nové šaty. Veľká výzva pre second hand biznis
Podľa Vogue Business z rozšírenia liekov na chudnutie ťaží aj trh s druhotnou módou. Platformy ako Poshmark a Vestiaire Collective zaznamenali nárast výkupu a predaja v dôsledku zmien telesných proporcií zákazníkov. Mnohí používatelia totiž predávajú oblečenie, ktoré im po schudnutí už nesedí. Na portáli Poshmark sa za posledné dva roky zvýšil počet ponúk väčších veľkostí o viac ako 70 % a pribudli aj položky označené kľúčovým slovom „weight loss“, pretože predávajúci popisujú, že ich šatník už nezodpovedá novej postave.

Zdroj: Vestiaire Collective
Analytici spoločnosti GlobalData upozorňujú, že tento trend môže z dlhodobého hľadiska ovplyvniť zloženie, ako aj ceny položiek v segmente ďalšieho predaja. Ekonómovia tiež varujú pred zmenou na trhu s obnoseným oblečením. Podľa nich môže čoskoro dôjsť k previsu ponuky nadmerných veľkostí oblečenia nad dopytom jednoducho preto, že už nebude mať kto nosiť najväčšie veľkosti.
Menej impulzívnosti v jedle. Ozempic zmenšil porcie aj balenia potravín
Premena tela, ktorú prináša boom GLP-1 liekov, už zasahuje aj ďalšie kľúčové odvetvia americkej ekonomiky. Najviac viditeľný je dopad v potravinárstve a gastronómii. Výrobcovia snackov, limonád a fastfoodové reťazce hlásia pokles tržieb, pretože spotrebitelia, ktorí užívajú Ozempic a ďalšie podobné lieky, jedia jednoducho menej a vynechávajú impulzívne nákupy, a to najmä nezdravých produktov.
Zmeny sa prejavujú taktiež v gastronómii. Reštaurácie zaznamenávajú menšie priemerné útraty, zvyšuje sa záujem o menšie porcie. Koncepty zamerané na menej tučné jedlo alebo proteíny slávia úspech. V segmente beauty a wellness zase silnie dopyt po produktoch, ktoré pomáhajú udržať vzhľad nového tela, teda po kozmetike proti ochabnutiu kože, tvarujúcemu prádlu alebo neinvazívnych zákrokoch.
Ukazuje sa, že Ozempic nanovo definuje nielen telá, ale aj ekonomiku, ktorá sa okolo toho točí. V skutočnosti sa už ujal termín Ozempic Economy, ktorý odkazuje na spomínané vplyvy tohto lieku na spoločnosť. Až nasledujúce roky ukážu, ako hlboko sa tento trend rozšíri do ďalších odvetví a ako výrazne ovplyvní Európu.
Zdroje: Impact Analytics, Forbes, Newsweek, Washington Post, Fashion Dive, Instagram, YouTube