Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.sk/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    Od heroínu k Ozempicu. Cesty, ako byť chic, sa menia, tlak na štíhlosť zostáva

    ― Reklama ―

    Ovisnuté lícne kosti, detsky útle ramená, špicaté kolená. Herečky a modelky to často maskujú, ale premena ich siluety v posledných rokoch jasne ukazuje, že žijeme v ére Ozempic chic. Môžeme si nahovárať, že tentoraz je za chudnutím medicína v podobe lieku potláčajúceho chuť do jedla. V skutočnosti sme esteticky, ale aj filozoficky oveľa bližšie zatracovanej ére heroín chic, než sme si možno ochotní pripustiť.

    Fenomén heroín chic sa objavil na začiatku 90. rokov ako kontrast k posadnutosti zdravím a fitness z 80. rokov. Po ére aerobiku propagujúcej Jane Fonda, Cindy Crawford plnej kriviek a nabušeného Arnolda Schwarzeneggera prišiel náhly obrat. Mólá a obálky magazínov ovládli telá vychudnuté, bledé, s kruhmi pod očami, evokujúce chorobu. Vtedajší vysnívaný look staval na krehkosti, dekadencii a provokácii. A zdá sa, že sa do podobnej éry vraciame a ďakovať za to môžeme lieku Ozempic.

    Doba temna. Estetiku heroín chic spätne považujeme za veľmi problematickú

    Prednou predstaviteľkou desivej éry bola supermodelka Kate Moss. Jej glamour sa opieral o obraz drogovej závislosti, ktorú tým nezdravo romantizoval. Aj preto je z dnešného pohľadu heroín chic považované za jedno z najtemnejších a najviac kritizovaných módnych období. Stačí si spomenúť, že vtedajší americký prezident Bill Clinton následne vyhlásil, že popularizácia heroín chic estetiky viedla k vyššiemu užívaniu heroínu v Spojených štátoch amerických.

    Zdroj: Calvin Klein

    Od 90. rokov došlo k obrovskému posunu vnímania závislosti a romantizovať pohľad na návykové látky v období opiátovej krízy už nie je možné. Lenže heroín chic sa aj tak nenápadne vrátil na výslnie. Znovu sa chudne pomocou chémie, znovu sa cynicky vtipkuje, že slávne ženy majú v kabelke najlepšiu kamarátku striekačku. Len si do nej nedávajú heroín od dealera, ale liek na chudnutie od lekára. Vyzerá to, že rovnako ako kedysi heroín chic, aj Ozempic našu spoločnosť zásadne premení.

    Ozempic čaruje. Šaty na červených kobercoch rapídne menia svoju veľkosť

    Ženy, ktoré sa kedysi pýšili svojimi krivkami, teraz predvádzajú kostnaté siluety. Na prehliadkových mólach sa objavujú šaty menších veľkostí, než na aké sme boli zvyknutí, a na červenom koberci dominujú tváre, ktorých črty sú čoraz vypnutejšie. Kým éra Kim Kardashian a takzvaných BBL postáv stavala na plnosti bokov a zadku, dnes sa nám hviezdy zmenšujú pred očami. Ariana Grande sa topí v couture róbach, Kylie Jenner sa zmestí do úzkych strihov Miu Miu a Kim Kardashian výrazne schudla.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Kim Kardashian (@kimkardashian)

    Americký trh už musí reagovať. Zmenšuje veľkosti oblečenia aj potravín

    Nejde len o modelky a herečky, k Ozempicu sa prihlásila aj športová hviezda Serena Williams, pre ktorú bolo po celú jej úctyhodnú tenisovú kariéru typické telo plné kriviek. Trend sa začal prelievať zo sveta celebrít medzi širšiu verejnosť. Značky hlásia, že budú musieť prehodnotiť, koľko kusov akej veľkosti budú vyrábať, pretože posun smerom k tým menším už je markantný. Aj potravinársky priemysel sa pomaly začína meniť, aby zodpovedal rastúcemu dopytu po menších baleniach.

    Je proteín chic zdravší trend? Bohužiaľ iba zdanlivo

    Zatiaľ čo u žien stojí dnešný ideál na čo najväčšej vychudnutosti, u mužov má Ozempic chic zrkadlovú podobu v takzvanom proteín chic trende. Na prehliadkach aj na TikToku sa presadzuje estetika krátkych šortiek, tielok a odhalených ramien, ktoré ukazujú, že po schudnutí je treba vyrysovať svaly. Zatiaľ čo u žien je symbolom éry prepadnutá tvár a úzky pás, pre mužov sa ním stali svaly zdôraznené suplementmi, proteínmi a sériami benchpressov. Oba smery majú jedno spoločné. Posadnutosť telom, ktoré je vnímané ako projekt na neustále zdokonaľovanie.

    Zdroj: ERL, GmbH, Willi Chavarria

    Cenu za Ozempic ešte nepoznáme. Okrem váhy zrejme mení aj náladu

    Vzhľadom k tomu, že sa ešte nevie, aké vedľajšie účinky môže mať dlhodobé užívanie Ozempicu, môžeme sa provokatívne spýtať, či sa za pár rokov nebudeme k súčasnému chudnúcemu trendu stavať podobne kriticky ako k heroín chic ére. Zatiaľ je isté, že liek na chudnutie pomohol vytlačiť body positivity trend a pomaly maže zo scény plus size modelky.

    Špekuluje sa, aký vplyv má na psychiku a opatrne sa tak začal vynorovať termín „Ozempic personality“, spájaný s depresívnym ladením a sploštenými emóciami. Veľmi pravdepodobne teraz sledujeme nielen premenu módnej estetiky, ale aj vznik novej generácie tiel a myslí, u ktorých sa len ukáže, akú vysokú cenu za Ozempic chic zaplatia.

    Zdroje: Forbes, Standard, Guardian, Show Studio, News House, Healthline, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Kim Kardashian rozdeľuje internet. Vyniesla kontroverznú Birkin bag zo slonej kože

    Kim Kardashian sa v seriáli All’s Fair objavila s kabelkou Birkin, ktorá podľa znalcov pochádza z kože afrického slona. Luxusný svet okamžite vytvoril dva tábory. Na jednej strane stoja hlasní kritici, na druhej fascinovaní zberatelia. Elephant Leather Birkin patrí k najvzácnejším kabelkám Hermès, ktorých výroba však skončila pred niekoľkými dekádami. Sociálne siete sa po odvysielaní epizódy zmenili na javisko, kde vedľa morálneho rozhorčenia rastie posadnutosť cenovkou a investičným potenciálom.

    Vianoce očami Burberry. Daniel Lee vymenil trenčkoty za stromček

    Claridge's, luxusný hotel v centre Londýna, tradične zveruje zdobenie svojho vianočného stromčeka do rúk významnej osobnosti módnej scény. Tento rok kreatívny riaditeľ Burberry Daniel Lee premenil sviatočnú výzdobu podľa vlastnej vízie . Jednotlivé ozdoby odkazujú na dlhoročnú tradíciu značky, zatiaľ čo ikonický kockovaný vzor pohlcuje zvyšok luxusneho interiéru hotelového lobby.

    Shein pod paľbou. Čelí žalobe francúzskych obchodníkov aj výzve poslancov

    Problémy fast fashion reťazca Shein vo Francúzsku sa neskončili. Teraz čelí žalobe zo strany francúzskych maloobchodníkov. Právne kroky proti značke podniklo 12 federácií a niekoľko značiek. Olej do ohňa kritiky prilievajú aj miestni poslanci. Viac ako 80 z nich vydalo oficiálne vyhlásenie, v ktorom požadujú zákaz značky Shein v mene "ochrany pracovníkov, verejného zdravia a planéty".

    Bottega Veneta predstavuje Jenga set. Jeho cena je skutočne kozmická

    Bottega Veneta uvádza Jenga set, ktorý posúva domácu zábavu do sféry investičných objektov. Luxusný dom využíva svoje signifikantné prvky a transformuje známu hru do podoby kultivovaného dizajnového predmetu. Každý prvok získava charakter artefaktu, s dôrazom na materiál a presnosť spracovania. Súbor pôsobí ako tichý symbol vkusu a sebavedomého vykročenia do segmentu zábavy pre dospelých. Áno, značka uvádza, že nejde o hračku pre deti.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Rozpráva 150 rokov histórie módneho domu

    Vydavateľstvo Assouline v spolupráci s Louis Vuitton uvádza knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módneho domu od jeho založenia až po súčasnosť. Autor Arthur Dreyfus spracoval 406 strán a 320 obrazových materiálov do formy vizuálnej kroniky značky, ktorá definuje francúzsky luxus. Predslov napísal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha už vyšla a okamžite sa stala jedným z najdiskutovanejších titulov tohtoročnej módnej knižnice.

    Luxury Insights: púštny sen na obzore. Saudská Arábia plánuje prvý luxusný vlak

    Saudská Arábia posúva hranice miestneho luxusu. Koncom budúceho roka privíta svoj prvý luxusný vlak s názvom The Dream of the Desert. Cesta dlhá až 1 300 kilometrov predstaví skvosty krajiny za oknami aj v prepracovanom interiéri. Koncom októbra mala verejnosť možnosť vidieť prvé návrhy exkluzívneho projektu, ktorý sľubuje nezabudnuteľné zážitky.

    Dialóg dvoch velikánov. La Galerie Dior bude hostiť tvorbu Azzedina Alaïu

    La Galerie Dior vzdáva hold jednému z najväčších mien módneho sveta. Od štvrtka 19. novembra sprístupní výstavu Azzedine Alaïa’s Dior Collection, ktorá pripomína odkaz slávneho tuniského návrhára. Dizajnér sa preslávil nielen svojimi bodycon róbami, ale aj vášňou pre zberateľstvo vysokej módy. Značnú časť jeho zbierky potom tvorili práve návrhy z dielne samotného Christiana Diora.

    Valentino Rockstud je späť. Uspeje kolekcia aj mimo šatníkov pobehlic z Prahy 1?

    Podpätky Valentino Rockstud sa nečakane objavili v teaseri Diabol nosí Pradu 2 a na pár sekúnd ovládli internet. Detail, ktorý kedysi symbolizoval taliansku predstavu o okázalom luxuse, získava nový popkultúrny moment. Značka aj film pracujú s obuvníckou drámou, vďaka ktorému získava Rockstud čerstvý impulz. Vizuálna sila traileru pripomína, že pre Valentino typické kovanie nie je zatratené, ako sa v posledných rokoch mohlo zdať. Otázka však mieri inam. Čo tento návrat urobí s jeho povesťou v módnom mini svete Prahy 1?

    Darujte nadčasový klenot. Pánske hodinky ovláda retro aj tradícia

    Ponuka pánskych hodiniek na tieto Vianoce presahuje rámec bežných darčekov. Okrem ikonických značiek, ako sú Audemars Piguet alebo Breguet, sú tu aj hodinky Tissot, Citizen a Casio. Značky, ktoré dokazujú, že aj rozumná investícia môže mať špičkový dizajn a charizmu. Trendy ukazujú dve línie. Návrat k tradičným "mužským" hodinkám a fascináciu digitálnou retro estetikou. Či už ide o titánové chronografy, mramorované ciferníky alebo ručne gravírované logá, tohtoročný výber má spoločný cieľ. Urobiť z času zážitok.

    Elie Saab rozširuje pôsobnosť. Navrhne dizajn tryskáča Bombardier

    Luxusná značka Elie Saab skúma nové vody. Módny dom známy predovšetkým pre svoje dychberúce haute couture kolekcie už predtým okúsil navrhovanie exkluzívnych rezidencií, hotelov alebo jácht. S najnovším projektom sa však pozrie až do oblakov. Navrhne totiž interiér tryskáča z dielne spoločnosti Bombardier. Dizajn modelu Global 8000 hodlajú spoločne odhaliť budúci rok.

    TikTok Highlights: Sociálnu sieť pohltila mánia „peptide stacking“

    Milovníci wellness a fitness tipov na platforme TikTok podľahli novej vášni. Tentokrát medzi sebou zdieľajú metódu prezývanú "peptide stacking". Ide o kombináciu peptidov, od ktorých si sľubujú rýchlejšie spaľovanie tukov a regeneráciu po posilňovaní alebo viac energie. Virálny trik však nepodporujú relevantné overené štúdie a odborníci preto radia sa mu radšej oblúkom vyhnúť.

    Met Gala 2026 pozná svoju tému. Costume Art prepojí vysokú módu s umením

    Metropolitné múzeum umenia v New Yorku už teraz presúva svoju pozornosť na budúci rok. Zástupcovia tamojšieho Costume Institute totiž v pondelok oznámili tému budúcej módnej výstavy. Odvíja sa od nej rovnako dress code, v ktorom sa bude v roku 2026 konať slávny galavečer Met Gala. Exihíbícia s názvom Costume Art pripomenie červenú niť napevno spájajúcu klasické umenie a svet vysokej módy.

    Z módy rovno na tanier. Retro jedlo oslavuje svoj návrat

    Na stoloch sa opäť lesknú strieborné podnosy, v koktailových pohároch tancujú červené čerešne a plátky uhoriek sa točia, akoby chceli vyrozprávať príbeh elegancie minulých desaťročí. Gastronómia objavuje pôvab retra. Nie nostalgia, ale luxus v starom štýle. V ére minimalistických jedálnych lístkov sa vracia čaro opulentných receptov, ktoré oslavujú detaily, farby a rituály.

    Trendy kabelky mažú hranice súkromia. Jar 2026 definuje zraniteľnosť

    Budúca jarná a letná sezóna pôsobí na pozadí usychajúceho lístia a neoblomného chladu ako na míle vzdialená. Módny svet má aj tak už teraz jasno, čo ju bude definovať. Posledná vlna svetových týždňov módy prehovorila jasne, súkromie posúva svoje hranice. Návrhári odhalili otvorené kabelky, často len s jedným uchom, ktoré reflektujú búrlivú dobu a lákajú svojou zraniteľnosťou.

    Poznáte najľahšiu tkaninu na svete? Super Organza vznikla tak trochu „omylom“

    Super Organza patrí k najtenším a najľahším tkaninám, ktoré kedy človek vytvoril. Aj keď neplánovane. Pochádza z Japonska, z vývoja spoločnosti Amaike LLC, ktorej know-how vychádza z technologického inžinierstva v oblasti látok. Vlákna s hrúbkou jednej pätiny ľudského vlasu tvoria materiál s hmotnosťou piatich gramov na meter štvorcový. Prada ho použila pre jar 2024, zatiaľ čo Balenciaga ho zaradila do haute couture kolekcie pre jeseň 2025. V módnych domoch sa z technického zázraku stala vysoko žiadaná látka.

    Zlato, striebro a transformácia. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperkov

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a striebrom vyšívané, ale princezná to nie je, jasný pane. Aj tak by sa dala popísať práca Outhouse Jewellery, spoločnosti, ktorá redefinovala nosenie šperkov. Už vám nemusia len visieť z uší alebo zdobiť krk, do zlata sa môžete doslova obliecť a zažiariť s ním na každom večierku. Úspešná značka prichádza s novou revolučnou kolekciou Alchemy of 13.

    ― Reklama ―