Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Dizajnér Raf Simons sa do sveta módy nevrhol ihneď. Pôvodne študoval priemyselný dizajn a navrhoval nábytok. Až stretnutie s antverpskou módnou scénou a návštevy parížskych prehliadok ho priviedli k rozhodnutiu vydať sa módnou cestou. V roku 1995 založil značku nesúcu jeho meno a už čoskoro sa ukázalo, že jeho rukopis bude jedinečný. Geniálna tvorba ho doviedla na vrcholy módnych domov ako Prada, Dior alebo Jil Sander.

    Kariéra Rafa Simonsa je príbehom o schopnosti premeniť kontrast medzi minimalizmom a emóciou v jeden ucelený jazyk. V každom období dokázal pretaviť prostredie, do ktorého vstúpil a dodal mu nový význam. Zostáva verný svojej fascinácii mladosťou, hudbou a umením, napriek tomu sa vždy dokáže prispôsobiť DNA značky, ktorú vedie. Práve preto ho mnohí považujú za jedného z mála tvorcov, ktorí dokázali posúvať hranice módy a súčasne rešpektovať tradície.

    Black Palms a éra subkultúr. Raf Simons začínal v garáži

    Hoci Raf Simons na začiatku svojej kariéry navrhoval nábytok, postupne ho to ťahalo k móde. Prelomom v jeho kariére bola jeho vlastná módna prehliadka Black Palms na jar/leto 1998. Uskutočnila sa v garáži v Paríži a niesla sa v surovej atmosfére. Modelky sa prechádzali v slim strihoch s potlačami inšpirovanými punkom a anarchiou. To všetko sprevádzal nečakaný hardtechno soundtrack. Simons vtedy ukázal, že móda môže odrážať realitu klubovej a pouličnej kultúry a pretaviť ju do avantgardného jazyka. Táto línia definovala štíhlu pánsku siluetu, ktorá sa stala charakteristickou pre celú prelomovú dekádu.

    Po rokoch vlastnej tvorby sa však Raf Simons posunul ďalej. Rok 2005 znamenal pre Simonsa nový začiatok, stal sa kreatívnym riaditeľom značky Jil Sander. Minimalistickej značke vdýchol nový život a podarilo sa mu spojiť architektonickú strohosť s jemnou ženskosťou. Pracoval s čistými líniami, neutrálnymi farbami a dôrazom na technickú precíznosť. Pod jeho vedením vznikli kolekcie, ktoré ukázali, že minimalizmus môže byť nielen cool, ale aj emocionálny. Vďaka nemu značka upútala pozornosť novej generácie a upevnila si svoju pozíciu na poli intelektuálnej módy.

    Dior a debut v haute couture. Simons si vyskúšal americký aj francúzsky sen

    Keď Raf Simons v roku 2012 nastúpil do Dior, mnohí pochybovali, či minimalistický Belgičan dokáže pokračovať v tradícii jedného z najslávnejších módnych domov. Jeho debutová kolekcia haute couture však kritikov umlčala. Namiesto ozdôb priniesol salóny plné miliónov kvetov a šaty inšpirované ikonickou „Bar jacket“, avšak prevedené do subtílneho jazyka. Dokument Dior a ja zachytil, ako Simons spolupracoval so šičkami a spájal úctu k dedičstvu s vlastným pohľadom. Tým ukázal, že haute couture môže byť súčasná, svieža a emocionálna.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fran Esegé (@cocochanelando)

    Ďalšia veľká etapa talentovaného návrhára prišla v roku 2016, keď sa stal kreatívnym riaditeľom módneho domu Calvin Klein. Jeho úloha nebola jednoduchá, keďže musel nanovo definovať tvár globálnej značky, ktorá bola vtedy známa najmä spodnou bielizňou a džínsami. Priniesol nový koncept a spojil ho s umením, najmä spoluprácou s vizuálnym umelcom Sterlingom Rubym. Kolekcie pod jeho vedením odrážali americké ikony, kultúru Stredozápadu alebo filmové odkazy.

    Súčasne Simons kraľuje značke Prada. S Miucciou tvorí ikonické duo

    Od roku 2020 sa Raf Simons bude deliť o kreatívne vedenie značky Prada s Miucciou Prada. Spoločne vytvárajú kolekcie, ktoré spájajú rafinovaný minimalizmus s hravým a konceptuálnym prístupom. Ich partnerstvo sa považuje za jedinečný model spolupráce, ktorý búra stereotypy o kreatívnom vedení módneho domu. V roku 2023 Simons oznámil, že po 27 rokoch uzatvára svoju vlastnú značku, čo vyvolalo vlnu emócií medzi jeho fanúšikmi. Naďalej je však aktívny v umeleckých projektoch a interiérovom dizajne, čím naďalej dokazuje, že jeho vplyv siaha ďaleko za hranice módy.

    Zdroj: Prada

    Raf Simons je teda v podstate alternatívny kurátor kultúry. Jeho kolekcie vždy odrážajú dobu, hudbu, spoločenské nálady a vizuálne umenie. Napríklad jeho tenisky Ozweego pre Adidas definovali éru sneaker kultúry, zatiaľ čo jeho spolupráca s Fredom Perrym reinterpretovala klasické britské subkultúry. Návrhár tak dokázal pretaviť zážitky z dospievania a energiu mladosti do estetiky, ktorá oslovuje generácie naprieč viacerými desaťročiami. Jeho meno dodnes rezonuje ako symbol inovácie a schopnosti vtlačiť móde emocionálnu hĺbku.

    Zdroje: The Guardian, L’OFFICIEL, Grazia, WWD, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbík
    Marek Wrbíkhttps://fashionup.sk/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    Po stopách módnych ikon: Ako Raf Simons definoval minimalizmus?

    ― Reklama ―

    Dizajnér Raf Simons sa do sveta módy nevrhol ihneď. Pôvodne študoval priemyselný dizajn a navrhoval nábytok. Až stretnutie s antverpskou módnou scénou a návštevy parížskych prehliadok ho priviedli k rozhodnutiu vydať sa módnou cestou. V roku 1995 založil značku nesúcu jeho meno a už čoskoro sa ukázalo, že jeho rukopis bude jedinečný. Geniálna tvorba ho doviedla na vrcholy módnych domov ako Prada, Dior alebo Jil Sander.

    Kariéra Rafa Simonsa je príbehom o schopnosti premeniť kontrast medzi minimalizmom a emóciou v jeden ucelený jazyk. V každom období dokázal pretaviť prostredie, do ktorého vstúpil a dodal mu nový význam. Zostáva verný svojej fascinácii mladosťou, hudbou a umením, napriek tomu sa vždy dokáže prispôsobiť DNA značky, ktorú vedie. Práve preto ho mnohí považujú za jedného z mála tvorcov, ktorí dokázali posúvať hranice módy a súčasne rešpektovať tradície.

    Black Palms a éra subkultúr. Raf Simons začínal v garáži

    Hoci Raf Simons na začiatku svojej kariéry navrhoval nábytok, postupne ho to ťahalo k móde. Prelomom v jeho kariére bola jeho vlastná módna prehliadka Black Palms na jar/leto 1998. Uskutočnila sa v garáži v Paríži a niesla sa v surovej atmosfére. Modelky sa prechádzali v slim strihoch s potlačami inšpirovanými punkom a anarchiou. To všetko sprevádzal nečakaný hardtechno soundtrack. Simons vtedy ukázal, že móda môže odrážať realitu klubovej a pouličnej kultúry a pretaviť ju do avantgardného jazyka. Táto línia definovala štíhlu pánsku siluetu, ktorá sa stala charakteristickou pre celú prelomovú dekádu.

    Po rokoch vlastnej tvorby sa však Raf Simons posunul ďalej. Rok 2005 znamenal pre Simonsa nový začiatok, stal sa kreatívnym riaditeľom značky Jil Sander. Minimalistickej značke vdýchol nový život a podarilo sa mu spojiť architektonickú strohosť s jemnou ženskosťou. Pracoval s čistými líniami, neutrálnymi farbami a dôrazom na technickú precíznosť. Pod jeho vedením vznikli kolekcie, ktoré ukázali, že minimalizmus môže byť nielen cool, ale aj emocionálny. Vďaka nemu značka upútala pozornosť novej generácie a upevnila si svoju pozíciu na poli intelektuálnej módy.

    Dior a debut v haute couture. Simons si vyskúšal americký aj francúzsky sen

    Keď Raf Simons v roku 2012 nastúpil do Dior, mnohí pochybovali, či minimalistický Belgičan dokáže pokračovať v tradícii jedného z najslávnejších módnych domov. Jeho debutová kolekcia haute couture však kritikov umlčala. Namiesto ozdôb priniesol salóny plné miliónov kvetov a šaty inšpirované ikonickou „Bar jacket“, avšak prevedené do subtílneho jazyka. Dokument Dior a ja zachytil, ako Simons spolupracoval so šičkami a spájal úctu k dedičstvu s vlastným pohľadom. Tým ukázal, že haute couture môže byť súčasná, svieža a emocionálna.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fran Esegé (@cocochanelando)

    Ďalšia veľká etapa talentovaného návrhára prišla v roku 2016, keď sa stal kreatívnym riaditeľom módneho domu Calvin Klein. Jeho úloha nebola jednoduchá, keďže musel nanovo definovať tvár globálnej značky, ktorá bola vtedy známa najmä spodnou bielizňou a džínsami. Priniesol nový koncept a spojil ho s umením, najmä spoluprácou s vizuálnym umelcom Sterlingom Rubym. Kolekcie pod jeho vedením odrážali americké ikony, kultúru Stredozápadu alebo filmové odkazy.

    Súčasne Simons kraľuje značke Prada. S Miucciou tvorí ikonické duo

    Od roku 2020 sa Raf Simons bude deliť o kreatívne vedenie značky Prada s Miucciou Prada. Spoločne vytvárajú kolekcie, ktoré spájajú rafinovaný minimalizmus s hravým a konceptuálnym prístupom. Ich partnerstvo sa považuje za jedinečný model spolupráce, ktorý búra stereotypy o kreatívnom vedení módneho domu. V roku 2023 Simons oznámil, že po 27 rokoch uzatvára svoju vlastnú značku, čo vyvolalo vlnu emócií medzi jeho fanúšikmi. Naďalej je však aktívny v umeleckých projektoch a interiérovom dizajne, čím naďalej dokazuje, že jeho vplyv siaha ďaleko za hranice módy.

    Zdroj: Prada

    Raf Simons je teda v podstate alternatívny kurátor kultúry. Jeho kolekcie vždy odrážajú dobu, hudbu, spoločenské nálady a vizuálne umenie. Napríklad jeho tenisky Ozweego pre Adidas definovali éru sneaker kultúry, zatiaľ čo jeho spolupráca s Fredom Perrym reinterpretovala klasické britské subkultúry. Návrhár tak dokázal pretaviť zážitky z dospievania a energiu mladosti do estetiky, ktorá oslovuje generácie naprieč viacerými desaťročiami. Jeho meno dodnes rezonuje ako symbol inovácie a schopnosti vtlačiť móde emocionálnu hĺbku.

    Zdroje: The Guardian, L’OFFICIEL, Grazia, WWD, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    JW Anderson má novú tvár. Značka diktuje vlastné luxusné tempo

    Pre mnohých bolo sklamaním, keď návrhár Jonathan Anderson začiatkom leta oznámil koniec runway prehliadok svojej značky JW Anderson. Uviedol totiž taktiež, že hodlá svoju úspešnú spoločnosť presmerovať. Jej nová tvár však teraz dokazuje, že chýbajúce módne shows dokáže hravo prekonať. S radosťou si diktuje svoje tempo, ktoré je síce pomalšie, ale zato exkluzívnejšie.

    Zamestnanci Kering v Taliansku štrajkujú. Protestujú proti neochote vyjednávať

    Luxusnú skupinu Kering čakajú štrajky. Jej zamestnanci v Taliansku naplánovali na utorok štvorhodinový protest, ktorý má poukázať na nevôľu vyjednávať zo strany vedenia spoločnosti. Podľa tamojších odborov totiž neprejavuje ochotu vstúpiť do dialógu o požadovaných zmenách. V centre prejednávaných problémov sú okrem iného nezhody ohľadom možností práce na diaľku.

    Maximalizmus zima neodradí. Jeseň ozdobí trendy pendant necklaces

    Pestré farby slnkom nasýteného leta síce zahnali temnejšie odtiene burgundy a čokoládovo hnedej, to však ešte neznamená, že je populárny maximalizmus na ústupe. Naďalej sa totiž prejavuje nielen v odvážnych kombináciách alebo vzoroch, ale predovšetkým v trendy šperkoch. Niet preto divu, že tohtoročnej jeseni dominujú takzvané pendant necklaces.

    Strapce udávajú rytmus jari a letu 2026. Objavte horúci trend tohtoročných mól

    Strapce opäť vstúpili na móla s energiou, ktorá premenila krok na gesto a látku na melódiu. Jarná a letná sezóna 2026 je nimi doslova pretkaná. Línie odevov sa od Milána až po Londýn rozvlnili do plynulého pohybu, v ktorom sa remeselníctvo mieša s voľnosťou. Strapce symbolizujú prirodzenú dynamiku a zmyslový prepych. V každom šve je cítiť rytmus, ktorý nespieva do kroku, ale vyzýva k tancu.

    Trápia vás vrásky po dvadsiatke? Riešenie si vyžaduje pozornosť a disciplínu

    Prvé vrásky, ktoré sa do vašej pleti vkradnú už v dvadsiatke, vedia prekvapiť. Pleť, ktorá sa ešte nedávno prebúdzala s ranným jasom, reaguje na životný rytmus, stres aj slnko. Každý pohľad do zrkadla pripomína, že aj mladá koža má svoj vlastný kalendár. Signály, ktoré vysiela, sú jemné, ale aj tak presné. Práve v nich sa ukrýva návod, ako s pleťou vedome pracovať už teraz.

    Capri nohavice prekračujú hranice šatníkov. Vstupujú aj do pánskej módy?

    Zdá sa, že jeden z dominantných trendov tohto leta nehodlá ustúpiť do pozadia. Capri nohavice až do nedávna dominovali predovšetkým dámskym šatníkom. Postupne ale prekračujú pomyselnú hranicu a derú sa tiež na pánsku scénu. Najčastejší je ich baggy variant, ale vidieť sú ovšem aj odvážnejšie užšie siluety. Ide o pokračovanie trendu, alebo vzostup pred pádom?

    Fendi má nové vedenie. Do čela značky nastúpi Maria Grazia Chiuri

    Bývalá kreatívna riaditeľka Dior, Maria Grazia Chiuri, sa vracia ku svojim koreňom. Nastúpi totiž do čela Fendi, teda značky, u ktorej pred takmer 36 rokmi odštartovala svoju kariéru. Tentokrát sa však chopí vedenia dámskych, pánskych, ale aj haute couture kolekcií. Nahradí Silviu Venturini Fendi, ktorá svoju finálnu kolekciu odhalila na nedávnom Milánskom týždni módy.

    Pivo ako štýlová inšpirácia. House of Guinness skúma odtiene čiernej a nenudí

    Prvú sériu fanúšikovia zhltli ako dobre načapovaný Guinness a už volajú po druhom kole. Na úspechu seriálu House of Guinness z produkcie Netflix sa do veľkej miery podieľa atraktívny vizuál. Tvorcovia sa nenechali chytiť do historickej pasce a na 19. storočie sa cielene pozerajú dnešnými očami. Prepojenie minulosti a súčasnosti v ich podaní funguje skvele.

    Retailboss hlási návrat k detailu. Brošne ako symbol dostupného luxusu

    Server Retailboss potvrdzuje, že brošne vstúpili do svojej renesancie s energiou, ktorá premieňa módny trh. Z doplnku, kedysi vnímaného ako odkaz na minulosť, sa stáva kľúčový symbol súčasného štýlu. Štatistiky ukazujú rast tržieb o viac než 200 percent za posledné tri mesiace. Tento skok vyjadruje hlbokú premenu vzťahu medzi módou a emóciou. Brošňa sa mení v tichý luxus, ktorý paradoxne rozpráva príbeh o maximalizme.

    Rijád privíta fashion week. Otvorí dvere aj svetovým módnym domom

    Hoci séria klasických týždňov módy sa skončila, nie všetky prehliadky sa skončili. Rijád od 16. októbra tiež privíta svoj vlastný týždeň módy. Až tretí ročník prehliadky prekročí svoje doterajšie hranice. Po prvýkrát sa na ňom zúčastnia aj svetové módne domy. Podujatie odštartuje špeciálna prehliadka Vivienne Westwood a do úspešného konca ho dovedie Stella McCartney.

    Shein mieri do Paríža. Plány na kamenný obchod vyvolali protesty

    Nedávne rozhodnutie fast fashion reťazca Shein otvoriť v Paríži svoj prvý kamenný obchod vyvolalo silné reakcie. Usídliť sa totiž hodlá v obchodnom dome BHV Marais z roku 1856. Niektoré značky preto v reakcii nákupné centrum opúšťajú, zatiaľ čo jeho zamestnanci usporiadali v piatok 10. októbra protest. Shein podľa nich poškodzuje meno francúzskeho módneho priemyslu.

    Alaïa skúma nový minimalizmus. Ponúka hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier predstavil v Paríži kolekciu Alaïa SS26. Každý krok modeliek plynul s presnosťou, ktorá diktovala novú formu minimalistického pokoja. V priestore naplnenom odleskami zrkadiel sa zrodila móda, ktorá dýcha vlastným rytmom. Pomalým, presným a podmanivým. Pieter Mulier vytvára architektúru odevu, v ktorej sa dekonštrukcia a strapce stávajú jazykom ženskosti. Alaïa opäť dokazuje, že je módnym domom, ktorý nepotrebuje senzáciu, aby zapôsobil.

    Loewe a On opäť spolupracujú. Prinášajú prvé spoločné tenisky Cloudsolo

    Španielsky módny dom Loewe a švajčiarska športová značka On opäť spojili svoje sily. Pre tohtoročnú jesennú a zimnú kolekciu pripravili svoje prvé spoločne navrhnuté tenisky s názvom Cloudsolo. Model spája jedinečný prístup k móde a pokročilú inováciu. Jeho cieľom je splniť moderné potreby pohodlia pri neustálom pohybe v rušných svetových veľkomestách.

    Balenciaga víta novú éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Keď Pierpaolo Piccioli prvýkrát vstúpil do parížskeho sídla Balenciagy, zostal v tichu, ktoré zvyčajne predchádza revolúcii. V archíve módneho domu strávil tri dni, v ktorých sa z histórie stala hmota a z pamäti textúra. Tam, medzi záhybmi taftu a zvlnenými siluetami, našiel novú odpoveď na otázku modernej elegancie. Jeho debut pre jar a leto 2026 otvára kapitolu, ktorá prepája čistotu formy s dizajnérskou ťažkosťou. Balenciaga sa mení na chrám, kde látka hovorí hlasom streetwear súčasnosti.

    Fendi láka do nového kráľovstva v Miláne. Otvára brány Palazzo Fendi

    Luxusná móda, prvotriedne umenie a historická architektúra vytvárajú dychberúcu mozaiku s názvom Palazzo Fendi. Svetoznáma rímska značka otvára dvere nového kráľovstva v Miláne. Pri príležitosti nedávneho Milánskeho fashion weeku odhalila zrekonštruované priestory svojej vlajkovej pobočky v talianskom hlavnom meste módy. Ukrývajú nielen butik, ale aj exkluzívne reštaurácie a remeselný ateliér.

    Kedysi dávno. Historické poznatky sa ukrývajú v najkrajších knižniciach sveta

    Knižnice rozhodne nie sú len tiché sály plné prachu. V mnohých častiach sveta slúžia ako vzácne svätyne, kde ľudia s úctou skláňajú hlavy. Vo vnútri kláštorov, univerzít, ale aj len tak samostatne stojace knižnice patria k najobľúbenejším turistickým miestam. Našťastie si zatiaľ zachovávajú zaslúženú úctu návštevníkov a nechávajú na vás naplno dýchnuť svoju atmosféru.

    ― Reklama ―