Více

    ― Reklama ―

    Nahradiť Johna Galliana nie je iba výzva. Je to pomyselný módny Everest. A predsa sa návrhár Glenn Martens pustil do svojho debutu u Maison Margiela s takou gráciou, ako by išlo o bežnú sezónnu prehliadku. Pritom išlo o moment, ktorý mohol dopadnúť buď ako tragédia, alebo ako módny zázrak. A stalo sa to druhé.

    Belgický návrhár Glenn Martens, doteraz spájaný skôr s industriálne estetickým Dieselom a dekonštrukciou u Y/Project, vniesol do couture kolekcie módneho domu Maison Margiela temnú romantiku a znovu otvoril diskusiu o tom, čo haute couture znamená. Je viac než zaujímavé pozorovať, ako niekto s tak silným rukopisom dokáže do kolekcie vdýchnuť hybrid svojho štýlu a DNA značky.

    Maison Margiela ako pocta Belgicku. Martensa a Galliana naučila avantgardnému vnímaniu

    Glenn Martens si pre svoj prvý krok vybral práve miesto, kde sa Martin Margiela v roku 2009 rozlúčil so značkou, bývalú parížsku márnicu v 19. obvode. Miesto s históriou, ale bez lesku, ktoré dokonale zapadá do kódu anonymity, na ktorom značka vyrástla. Namiesto luxusu sa rozhodol pre surreálnosť. Bludisko miestností pokrytých imitáciami papiera a barokovými ornamentmi. A presne taká bola aj kolekcia. Pohybovala sa na hranici medzi teatrálnosťou a hlbokou melanchóliou.

    Ako sme už spomenuli, Glenn Martens zostal verný DNA značky, ale zároveň do nej vniesol svoj vlastný nový podpis. Taký, ktorý je posadnutý štruktúrou, materiálom a neustálym spochybňovaním luxusu. Nebola to haute couture, ktorá mala oslniť bohatých klientov inováciou alebo moderným zvratom. Išlo o radikálne odlišný pohľad na to, čo je vzácne. O premenu nájdených kúskov v umení. Hlavným spoločným menovateľom Martensa a Galliana je, samozrejme, Belgicko, odkiaľ obaja pochádzajú. Zmysel pre teatrálnosť tak pochádza z avantgardy slávnej Antverpskej akadémie.

    Wow efekt v každom modeli. Minimalizmus tu nemá miesto

    Z kožených búnd sa stali kabáty, interiérové textílie ožili ako korzetové šaty a plast bol skrotený do plastických sôch pripomínajúcich priesvitné brnenie. V skutočnosti bola tretina kolekcie vytvorená z recyklovaných materiálov, akoby móda chcela prepísať samu seba. Pretože, priznajme si, že i keď väčšina luxusných značiek dbá na pôvod materiálu, nepoužíva tradične v kolekciách tie recyklované.

    Zdroj: Maison Margiela

    Hoci Martens miluje koncept, nikdy nezabúda na siluetu. Drapérie z ťažkého žerzeja, tylové šaty pokryté čipkou, zrkadlami i perím, každý look mal svoju vnútornú logiku, ale i moment prekvapenia. Znovu sa objavili masky, teda ikonický kód Margiely, tentokrát z ťažkého striebra či pokryté kryštálmi. Nositeľ zaniká, outfit tak sám rozpráva celý príbeh.

    Zdroj: Maison Margiela

    Debutová kolekcia nepotrebovala celebrity, aby fungovala. Nežiadala ani virálne momenty, okaté spolupráce, ani známe tváre na módnom móle. Martens dokázal, že sila módy spočíva v remesle, emóciách a rozprávaní, nie v tom, kto ju nosí. Po dlhej dobe sme videli kolekciu, ktorá si vystačila sama so sebou.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Maison Margiela (@maisonmargiela)

    Zdroje: WWD, Culted, BOF, Instagram, YouTube

     

    Úloha storočia? Prebrať opraty po Gallianovi. Debut Glenna Martensa u Maison Margiela

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Nahradiť Johna Galliana nie je iba výzva. Je to pomyselný módny Everest. A predsa sa návrhár Glenn Martens pustil do svojho debutu u Maison Margiela s takou gráciou, ako by išlo o bežnú sezónnu prehliadku. Pritom išlo o moment, ktorý mohol dopadnúť buď ako tragédia, alebo ako módny zázrak. A stalo sa to druhé.

    Belgický návrhár Glenn Martens, doteraz spájaný skôr s industriálne estetickým Dieselom a dekonštrukciou u Y/Project, vniesol do couture kolekcie módneho domu Maison Margiela temnú romantiku a znovu otvoril diskusiu o tom, čo haute couture znamená. Je viac než zaujímavé pozorovať, ako niekto s tak silným rukopisom dokáže do kolekcie vdýchnuť hybrid svojho štýlu a DNA značky.

    Maison Margiela ako pocta Belgicku. Martensa a Galliana naučila avantgardnému vnímaniu

    Glenn Martens si pre svoj prvý krok vybral práve miesto, kde sa Martin Margiela v roku 2009 rozlúčil so značkou, bývalú parížsku márnicu v 19. obvode. Miesto s históriou, ale bez lesku, ktoré dokonale zapadá do kódu anonymity, na ktorom značka vyrástla. Namiesto luxusu sa rozhodol pre surreálnosť. Bludisko miestností pokrytých imitáciami papiera a barokovými ornamentmi. A presne taká bola aj kolekcia. Pohybovala sa na hranici medzi teatrálnosťou a hlbokou melanchóliou.

    Ako sme už spomenuli, Glenn Martens zostal verný DNA značky, ale zároveň do nej vniesol svoj vlastný nový podpis. Taký, ktorý je posadnutý štruktúrou, materiálom a neustálym spochybňovaním luxusu. Nebola to haute couture, ktorá mala oslniť bohatých klientov inováciou alebo moderným zvratom. Išlo o radikálne odlišný pohľad na to, čo je vzácne. O premenu nájdených kúskov v umení. Hlavným spoločným menovateľom Martensa a Galliana je, samozrejme, Belgicko, odkiaľ obaja pochádzajú. Zmysel pre teatrálnosť tak pochádza z avantgardy slávnej Antverpskej akadémie.

    Wow efekt v každom modeli. Minimalizmus tu nemá miesto

    Z kožených búnd sa stali kabáty, interiérové textílie ožili ako korzetové šaty a plast bol skrotený do plastických sôch pripomínajúcich priesvitné brnenie. V skutočnosti bola tretina kolekcie vytvorená z recyklovaných materiálov, akoby móda chcela prepísať samu seba. Pretože, priznajme si, že i keď väčšina luxusných značiek dbá na pôvod materiálu, nepoužíva tradične v kolekciách tie recyklované.

    Zdroj: Maison Margiela

    Hoci Martens miluje koncept, nikdy nezabúda na siluetu. Drapérie z ťažkého žerzeja, tylové šaty pokryté čipkou, zrkadlami i perím, každý look mal svoju vnútornú logiku, ale i moment prekvapenia. Znovu sa objavili masky, teda ikonický kód Margiely, tentokrát z ťažkého striebra či pokryté kryštálmi. Nositeľ zaniká, outfit tak sám rozpráva celý príbeh.

    Zdroj: Maison Margiela

    Debutová kolekcia nepotrebovala celebrity, aby fungovala. Nežiadala ani virálne momenty, okaté spolupráce, ani známe tváre na módnom móle. Martens dokázal, že sila módy spočíva v remesle, emóciách a rozprávaní, nie v tom, kto ju nosí. Po dlhej dobe sme videli kolekciu, ktorá si vystačila sama so sebou.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Maison Margiela (@maisonmargiela)

    Zdroje: WWD, Culted, BOF, Instagram, YouTube

     

    ― Reklama ―

    Zrodené z mora, poháňané svetlom. Iris van Herpen oživuje haute couture

    Keď Iris van Herpen otvorila svoju kolekciu Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookom, svet módy sa na chvíľu zastavil. Pred publikom sa vynorila modelka odetá do bioluminiscenčného zázraku tvoreného 125 miliónmi rias, ktoré reagujú na svetlo a teplotu. Výsledkom nie je iba odev, ale živý organizmus.

    Svet zrýchľuje, generácia Z spomaľuje. Ručné práce sú späť

    V dobe, keď sú naše dni preplnené notifikáciami a nekonečným skrolovaním, sa mladá generácia obracia k činnostiam pripomínajúcim dobu pred nástupom inteligentných technológií. Generácia Z si nachádza cestu k tvorivým koníčkom, ktoré nie sú len estetické, ale aj terapeutické. Jedná sa o širší kultúrny signál, že si ako spoločnosť začíname vážiť autenticitu a pokoj. Ručné práce do tohto modelu perfektne zapadajú.

    Páni, tento rok je trendom zažiariť. Je to aj vaša svadba

    Tradičné svadobné outfity už dávno nie sú "cool". Vďaka neustálemu boju za rodovú rovnoprávnosť sa dnes na svadbách rozhodne netočí všetko len okolo nevesty. Pánska svadobná móda sa rýchlo mení a naberá na odvahe. Moderné svadobné outfity pre mužov ponúka napríklad značka Tanner Fletcher. Trendu "It’s his wedding too" však v posledných týždňoch kraľuje profesionálny hráč NFL Kylen Granson a jeho biely plášť.

    Módny dom Pucci vstáva z mŕtvych. Vyhlasuje Pucci Girl Summer.

    Popkultúrne estetiky v posledných rokoch smelo ovládajú nielen naše instagramové feedy, ale aj životný štýl a šatník. V lete 2023 sme boli posadnutí Barbiecore, zatiaľ čo minulý rok sa niesol v znamení Brat Summer, pod taktovkou speváčky Charli XCX. Aký trend ale kraľuje tohtoročnému letu? No predsa štýl Pucci Girl Summer, ktorý si získal sympatie internetových it-girls ako Hailey Bieber alebo Alexandra Saint Mleux.

    Návrat modernizovanej Phantom kabelky. Záujem o Celine ikonu astronomicky stúpa

    S nástupom návrhára Michaela Ridera do čela Celine sa módny dom vydal cestou, ktorá spája úctu k minulosti s víziou budúcnosti. Dizajnér, ktorý predtým u značky pracoval po boku Phoebe Philo, uviedol svoju prvú kolekciu. Pevne ju zakotvil v estetike, ktorú milovníci Celine dodnes obdivujú. Jedným z najsilnejších momentov debutu bol návrat ikonickej kabelky Phantom.

    Armani spúšťa ďalší projekt. V Emirátoch postaví svoje prvé plážové vily

    Módne domy často nezostávajú iba pri móde a s radosťou zasahujú aj do ďalších častí luxusného odvetvia. V poslednej dobe čoraz častejšie investujú do súkromných rezortov, rezidencií alebo klubov. Výnimkou nie je ani Giorgio Armani. Taliansky návrhár totiž oznámil plány na výstavbu svojich prvých plážových víl na svete, a to v Spojených arabských emirátoch.

    Čo znamená pánsky streetwear? Jeho finálna premena trvala roky

    Pánsky streetwear prešiel dlhú cestu od ulíc, kde kedysi vládli oversized hoodies a baggy jeans, až po súčasnú podobu, ktorá pripomína skôr sofistikovanejšiu verziu gentlemanovho šatníka. Jeho DNA stále patrí mestu, ale formu čerpá z tradície. Zahŕňa saká aj košele, topánky s aerodynamickou siluetou namiesto masívnych tvarov a kombinácie, ktoré by ešte pred niekoľkými rokmi v rovnakom kontexte vyzerali nemiestne.

    Móda v kocke: Fabergé má nového majiteľa a Burberry sa vracia do mesta

    Módny dom Burberry ohlasuje koniec leta. Po kampaniach naplnených festivalovou atmosférou putuje späť do Londýna. Herečka Ashley Tisdale a jej značka Being Frenshe vydávajú produkty na pery a ruský výrobca luxusných šperkov Fabergé má nového majiteľa. Aukčná sieň Julien’s Auctions potom usporiadala dražbu kúskov Whitney Houston.

    Flip phone je späť. Vracia sa v modernej a futuristickej podobe

    Kedysi pôsobil ako nevyhnutný módny doplnok Paris Hilton. Dnes sa k nemu vracia generácia Z, módny svet aj technologické značky. Vyklápací telefón, kedysi symbol štýlu a neskôr relikt doby, sa stáva ikonou, ktorá už dávno neslúži len na volanie. Flip phone v sebe teraz spája nostalgiu s modernou technológiou a estetiku s presvedčením, že offline je nový luxus.

    Torpedo tenisky dávajú zbohom objemu. Na rade je aerodynamika

    V móde sa často striedajú extrémy. Po ére objemných tenisiek, robustných podrážok a neprehliadnuteľnej siluety prichádza protipól. Torpedo tenisky, ako sa hovorí novému typu subtílnej obuvi, sa tento rok stávajú odpoveďou na únavu z chunky sneaker trendu. Sú štíhle, hladké, dokonca aerodynamické. Prinášajú späť istú samozrejmosť a nenápadnú eleganciu, ktorá kontrastuje s energickým a často prehnaným štýlom generácie Z.

    Archív prestal byť spomienkou. Dnes definuje to, čo považujeme za nové

    Trend slow fashion nie je tým hlavným dôvodom, prečo návrhári v poslednej dobe siahajú do vlastných archívov. Marketingové oddelenia reagujú na rastúci záujem o vizuály z minulého storočia. Fotografie a videá z 80. a 90. rokov zbierajú na sociálnych sieťach státisíce lajkov a zdieľaní. Práve takéto okamihy dokazujú, že verejnosť stále miluje dobovú pompéznosť a ikonický glamour z čias, keď trh nebol taký presýtený ako dnes.

    Adidas a Willy Chavarria sa ospravedlňujú. Mexiko ich obviňuje z privlastnenia si tradičnej obuvi

    Spoločnosť Adidas a návrhár Willy Chavarria čelia tvrdej kritike po tom, čo odhalili najnovšiu spoluprácu v podobe tenisiek Oaxaca Slip On. Ide o obuv, ktorá odkazuje na tradičné kožené mexické "huarache" sandále. Inšpiráciu však tvorcovia spočiatku neuznali. Cez víkend však vydali oficiálne ospravedlnenie po tom, čo ich Mexiko obvinilo z kultúrneho privlastňovania.

    Jachty ako symbol luxusného leta. Nesú v sebe príbeh aj odraz dnešného sveta

    Ležíte na prove, príjemne vás ovieva morský vánok, na pokožku vám dopadajú slnečné lúče a tyrkysová hladina sa pod vami leskne. Sociálne médiá oslavujú jachty ako symbol dokonalého leta. Trend jachtingu má bohatú históriu. Kým kedysi jachty ohromovali zlatými detailmi, dnes vyniká ich tichá elegancia. Jachty odrážajú hodnoty a náladu doby. Transformujú sa spolu s našou predstavou o skutočnom bohatstve.

    Relax s pridanou hodnotou. Objavte v letnej pauze feministické knihy

    Letné čítanie zvyčajne evokuje vášnivé romány alebo dobrodružné príbehy. Vytúžená prestávka však môže slúžiť aj ako vhodný čas na vzdelávanie. Spojte oddych so vzdelávaním a otvorte toto leto feministické knihy, ktoré vás jednoducho nepustia. Môžete sa dozvedieť viac o úlohe intimity nielen vo vzťahoch, menštruácii či toxických aspektoch ženskosti.

    Moodboardy striedajú influencerov. Pinterest je najväčší trendsetter všetkých čias

    Mení sa spôsob, akým sledujeme a predvídame módu. Zatiaľ čo predtým dominovali influenceri, dnes stále viac z nás, vrátane návrhárov a módnych značiek, siaha po inom nástroji. V roku 2025 je Pinterest považovaný za nevyhnutnú sociálnu sieť pre každého, kto chce byť v obraze. Nejde len o platformu na ukladanie pekných obrázkov, ale o silný predikčný nástroj, ktorý udáva smer nielen v móde, ale aj beauty a vizuálnej kultúre.

    Od smetných košov k Pradě. Harris Dickinson žiari pred aj za kamerou

    Keď Prada v januári oznámila, že jednou z jej nových tvárí bude britský herec Harris Dickinson, značka stavila na jeho civilnosť. V kampani nezosobňuje žiadnu úlohu, je hlavnou postavou svojho vlastného príbehu. A skutočne sa ujala. Dickinson na festivale v Cannes uviedol vydarený režisérsky debut Pobuda. Chystá sa tiež na rolu Johna Lennona a špekuluje sa, že by mohol byť novým agentom 007.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―