Více

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Zábery z Pitbullových koncertov a fanúšičky prezlečené za obľúbeného umelca v posledných týždňoch zaplnili nejednu „for you page“ na sociálnych sieťach. Často ide o ženy, ktoré sa považujú za feministky, ale napriek tomu s Pitbullom nadšene spievajú texty, ktoré ženy objektivizujú. Do popredia totiž vstupuje moderný postfeminizmus, podľa ktorého majú ženy vo svojich rukách moc a schopnosť kritického myslenia.

    V júni Pitbull vzal Európu útokom s turné, počas ktorého nezabudol ani na Prahu. Hoci vo svojich piesňach a vystúpeniach často objektivizuje ženy, umelec sa teší u ženského publika veľkej popularite. Táto skutočnosť sa dostáva do rozporu so súčasným nastavením spoločnosti, ktoré je na rozdiel od minulosti založené na princípoch rovnosti, rešpektu a rodovej spravodlivosti.

     
     
     
     
     
    Zobraziť príspevok na Instagrame
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    A post shared by Pitbull (@pitbull)

    You know you want me. Pitbull má piesne založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navyše stelesňuje takzvanú „playboy masculinity“. V piesňach sa prezentuje ako nespútaný muž, ktorý má právo na ženy, pretože má status, peniaze a oplýva šarmom. Ženy sú potom ako v textoch, tak videoklipoch jeho skladieb sexualizované a ich osobnosti sú redukované na časti ich tela.

    V skladbách zaznievajú verše ako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznieva v piesni Timber. V preklade: „Mám ich ako Miley Cyrus, bez oblečenia. Twerkujú len v spodnej bielizni a podprsenke. Tvár dolu, zadkom hore. (…) Hovorí, že nechce, ale stavím sa, že bude.“

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V inej piesni potom rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Preložené: „Má zadok ako osol, s opicou. Vyzerá ako King Kong, woo. Cúvaj tým, ako by si bola nákladné auto Tonka. Viem, že ma chceš.“

    Objektivizácia žien a vyššie popísaná osobnosť „playboy masculinity“ v pesničkách ale rozhodne nie sú iba výsadou Pitbulla. Texty s týmito znakmi sa objavujú u množstva ďalších populárnych rapperov, a to ako svetových, tak českých. Patria medzi ne napríklad Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias alebo PTK.

    Kultúra nie je čiernobiela. Zmysel pre humor funguje ako štít

    Postfeminizmus chápe slobodu žien ako schopnosť vedomej voľby. Namiesto kritiky objektifikácie kladie dôraz na individualitu a kritické myslenie. Napríklad podľa autorov Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v súčasnom postfeministickom kontexte ženy vyberajú, že chcú byť objektivizované. Ak teda k sexualizovanému obsahu pristupujú s iróniou a vedomým odstupom, môžu si ho užívať.

    Sú to totiž ženy, ktoré majú v tomto kontexte moc, nie muži. Sexualizované prejavy sú navyše často zabalené do irónie. Pitbull sa pri provokatívnom texte usmieva a žmurká, čo symbolizuje vedomie, že to trochu preháňa. Inými slovami, kto to nechápe, nemá zmysel pre humor. U jeho piesní hrá rolu ešte ďalší faktor, a to ich chytľavý beat a s ním spojená atmosféra, pri ktorej máme chuť tancovať.

    @pitbull My mother is my superhero… #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ originálny zvuk – Pitbull

    Postfeministické prístupy môžu vzbudzovať dojem, že posilňujú patriarchálne vzorce, ktoré feministické hodnoty dlhodobo spochybňujú. Tento rozpor však nemusí nevyhnutne vylučovať feministické hodnoty. Odhaľuje, že dnešná realita je komplexná. Feminizmus je v súčasnosti založený na vedomej voľbe a kritickom myslení. Kultúra nie je čiernobiela.

    S tým sa spája aj ďalší fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovoroch a ďalších vyjadreniach hovorí s jasným rešpektom. V preklade prehlasuje: „Moja mama je moja superhrdinka. Preto stále hovorím, že žena je tá najsilnejšia vec na svete. Naučila ma, ako makať a ako byť vďačný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram 

    Autor článku:

    Pitbull ako ultimátne „guilty pleasure“. Postfeminizmus mu objektivizáciu žien odpúšťa

    ― Reklama ―

    Zábery z Pitbullových koncertov a fanúšičky prezlečené za obľúbeného umelca v posledných týždňoch zaplnili nejednu „for you page“ na sociálnych sieťach. Často ide o ženy, ktoré sa považujú za feministky, ale napriek tomu s Pitbullom nadšene spievajú texty, ktoré ženy objektivizujú. Do popredia totiž vstupuje moderný postfeminizmus, podľa ktorého majú ženy vo svojich rukách moc a schopnosť kritického myslenia.

    V júni Pitbull vzal Európu útokom s turné, počas ktorého nezabudol ani na Prahu. Hoci vo svojich piesňach a vystúpeniach často objektivizuje ženy, umelec sa teší u ženského publika veľkej popularite. Táto skutočnosť sa dostáva do rozporu so súčasným nastavením spoločnosti, ktoré je na rozdiel od minulosti založené na princípoch rovnosti, rešpektu a rodovej spravodlivosti.

     
     
     
     
     
    Zobraziť príspevok na Instagrame
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    A post shared by Pitbull (@pitbull)

    You know you want me. Pitbull má piesne založené na „playboy masculinity“

    Pitbull navyše stelesňuje takzvanú „playboy masculinity“. V piesňach sa prezentuje ako nespútaný muž, ktorý má právo na ženy, pretože má status, peniaze a oplýva šarmom. Ženy sú potom ako v textoch, tak videoklipoch jeho skladieb sexualizované a ich osobnosti sú redukované na časti ich tela.

    V skladbách zaznievajú verše ako: „I have ‘em like Miley Cyrus, clothes off. Twerking in their bras and thongs. Face down, booty up, (…) She says she won’t, but I bet she will,“ zaznieva v piesni Timber. V preklade: „Mám ich ako Miley Cyrus, bez oblečenia. Twerkujú len v spodnej bielizni a podprsenke. Tvár dolu, zadkom hore. (…) Hovorí, že nechce, ale stavím sa, že bude.“

    Zdroj: pitbullmusic.com

    V inej piesni potom rapuje: „Mami got an ass like a donkey, with a monkey. Look like King Kong, woo. Back it up, like a Tonka truck. You know you want me,“ v tracku I Know You Want Me. Preložené: „Má zadok ako osol, s opicou. Vyzerá ako King Kong, woo. Cúvaj tým, ako by si bola nákladné auto Tonka. Viem, že ma chceš.“

    Objektivizácia žien a vyššie popísaná osobnosť „playboy masculinity“ v pesničkách ale rozhodne nie sú iba výsadou Pitbulla. Texty s týmito znakmi sa objavujú u množstva ďalších populárnych rapperov, a to ako svetových, tak českých. Patria medzi ne napríklad Flo Rida, LMFAO, Central Cee, Yzomandias alebo PTK.

    Kultúra nie je čiernobiela. Zmysel pre humor funguje ako štít

    Postfeminizmus chápe slobodu žien ako schopnosť vedomej voľby. Namiesto kritiky objektifikácie kladie dôraz na individualitu a kritické myslenie. Napríklad podľa autorov Samuela Lindsay a Antoniy C. Lyons si v súčasnom postfeministickom kontexte ženy vyberajú, že chcú byť objektivizované. Ak teda k sexualizovanému obsahu pristupujú s iróniou a vedomým odstupom, môžu si ho užívať.

    Sú to totiž ženy, ktoré majú v tomto kontexte moc, nie muži. Sexualizované prejavy sú navyše často zabalené do irónie. Pitbull sa pri provokatívnom texte usmieva a žmurká, čo symbolizuje vedomie, že to trochu preháňa. Inými slovami, kto to nechápe, nemá zmysel pre humor. U jeho piesní hrá rolu ešte ďalší faktor, a to ich chytľavý beat a s ním spojená atmosféra, pri ktorej máme chuť tancovať.

    @pitbull My mother is my superhero… #InternationalWomensMonth #WednesdayWisdom ♬ originálny zvuk – Pitbull

    Postfeministické prístupy môžu vzbudzovať dojem, že posilňujú patriarchálne vzorce, ktoré feministické hodnoty dlhodobo spochybňujú. Tento rozpor však nemusí nevyhnutne vylučovať feministické hodnoty. Odhaľuje, že dnešná realita je komplexná. Feminizmus je v súčasnosti založený na vedomej voľbe a kritickom myslení. Kultúra nie je čiernobiela.

    S tým sa spája aj ďalší fakt, a to ten, že Pitbull o ženách v rozhovoroch a ďalších vyjadreniach hovorí s jasným rešpektom. V preklade prehlasuje: „Moja mama je moja superhrdinka. Preto stále hovorím, že žena je tá najsilnejšia vec na svete. Naučila ma, ako makať a ako byť vďačný.“

    Zdroje: Lindsay, S., & Lyons, A. C.: Pour it up, drink it up, live it up, give it up: Masculinity and alcohol in pop music videos, Cambridge Dictionary, TikTok, Instagram 

    ― Reklama ―

    Viete, kto stojí za vznikom Dior opätkov? Roger Vivier vdýchol značke inováciu

    Roger Vivier patrí medzi najvýraznejšie mená francúzskej módy 20. storočia. Obuvník, ktorý sa stal kľúčovým partnerom Christiana Diora, dokázal preniesť haute couture až k samotnej špičke topánky. Jeho práca pre Dior premenila obuv na neoddeliteľnú súčasť módneho príbehu. Po rokoch spolupráce si Roger Vivier vybudoval aj vlastnú značku, ktorá dodnes stelesňuje parížsky luxus s archívnou estetikou a rukopisom svojho zakladateľa.

    Marina Abramović odkrýva nový projekt. Balkan Erotic Epic rozpráva dávne rituály

    Srbská umelkyňa Marina Abramović, ktorá sa objavila na scéne v 70. rokoch 20. storočia, svojím umením borí hranice všednosti. Hoci kedysi začínala ako obyčajná maliarka, počas svojej kariéry si vyslúžila prezývku "matka performance". Vo svete umenia je známa najmä svojimi radikálnymi a nečakanými počinmi, naposledy štvorhodinovým rituálom Balkan Erotic Epic, ktorý divákov prevedie folklórom starého Balkánu.

    Najluxusnejší vlak Európy má upgrade. Putuje z Paríža až k pobrežiu Amalfi

    So šampanským v ruke opustíte ruch veľkomesta a rušné ulice Paríža a vydáte sa na vytúženú dovolenku. Vychutnáte si nielen malebnú trasu najluxusnejšieho vlaku v Európe, ale aj úchvatnú krásu slnečného talianskeho pobrežia Amalfi. Presne tak vyzerá najnovšia ponuka benátskeho Simplon-Orient-Expressu, ktorá odštartuje začiatkom budúceho mája.

    Front row zážitok z pohodlia gauča. Je Apple Vision Pro budúcnosťou módy?

    Predstavte si, že sedíte v prvom rade na módnej prehliadke, bez toho, aby ste opustili svoju obývačku. Táto fantázia sa teraz stáva skutočnosťou, a to vďaka zariadeniu Apple Vision Pro, ktoré stiera hranice medzi realitou a digitálnym svetom. Nie je teda prekvapením, že módny priemysel si rýchlo všimol jeho potenciál. Značky ako Gucci, Balenciaga či Rimowa už experimentujú s vlastnými aplikáciami a my sme sa rozhodli niektoré z nich vyskúšať.

    Strapce udávajú rytmus jari a letu 2026. Objavte horúci trend tohtoročných mól

    Strapce opäť vstúpili na móla s energiou, ktorá premenila krok na gesto a látku na melódiu. Jarná a letná sezóna 2026 je nimi doslova pretkaná. Línie odevov sa od Milána až po Londýn rozvlnili do plynulého pohybu, v ktorom sa remeselníctvo mieša s voľnosťou. Strapce symbolizujú prirodzenú dynamiku a zmyslový prepych. V každom šve je cítiť rytmus, ktorý nespieva do kroku, ale vyzýva k tancu.

    Na krídlach prekvapenia. Týždne módy zaskočili domácou estetikou aj vojenskými prvkami

    Prekvapenie sa zrejme stáva novým meradlom estetiky. V kolekciách nedávnych svetových fashion weekov sa objavuje kreatívna odvaha, ktorá posúva hranice očakávaní. Elegantné uniformné odkazy sa miešajú s domestikovanou nostalgiou, materiály sa vracajú v nových podobách a moment prekvapenia získava status skutočného kurátorského gesta.

    Móda v kocke: Valentino má novú tvár a topánky Jil Sander x Puma sú späť

    Módny dom Valentino má novú ambasádorku, herečku Dakotu Johnson. Vivienne Westwood usporiadala svoju prvú prehliadku v Saudskej Arábii a Jil Sander x Puma obnovuje svoju ikonickú spoluprácu. MM6 Maison Margiela a Salomon tiež opäť rozširujú svoje partnerstvo. Luxusná skupina Kering predá svoju beauty sekciu spoločnosti L’Oréal.

    Akčný žáner opäť ožíva. Film Jedna bitka za druhou dobýva filmové plátna

    Režisér Paul Thomas Anderson znovu dokázal, že do kresla režiséra skrátka patrí. Jeho najnovší films názvom Jedna bitka za druhou žne nadšené ohlasy nielen od divákov, ale aj prísnych kritikov. Napínavý, humorný, ale napriek tomu hlboký a provokatívny dej opäť prebúdza k životu akčný žáner. Leonardo DiCaprio vás navyše ani tentokrát nenechá vydýchnuť.

    TikTok Highlights: Káva získala novú podobu, nesie názov proffee

    Používatelia sociálnej siete TikTok si nikdy nenechajú ujsť žiadny trik týkajúci sa životného štýlu alebo wellness. Niet divu, že si zamilovali proffee, t. j. kávu doplnenú proteínom alebo kolagénom. Sľubujú si benefity v podobe vytúženého prílevu energie, ale aj regenerácie svalov či dokonca úbytku hmotnosti. Je však tento módny nápoj taký prospešný, ako vyzerá na obrazovkách telefónov?

    Luxury Insights: Najdrahšie lyžiarske strediská lákajú na zimnú rozprávku

    Zima má určite svoje čaro, v tých najluxusnejších kútoch sveta však žiari mágiou. Prémiové lyžiarske strediská siahajú ďaleko za hranice zjazdoviek. Návštevníkom ponúkajú pohľad na najnovšie módne kolekcie na svah, nezabudnuteľné zážitky a eleganciu na úrovni. Zimná dovolenka tu naberá na obrátkach, bez ohľadu na to, kde presne sa nachádzate.

    Designblok myslí aj na módu. V súťaži Diploma Selection zažiarili mladé talenty

    Predposledný deň medzinárodného festivalu dizajnu a módy sa opäť niesol v znamení novej generácie tvorcov. Začínajúci návrhári a absolventi z celej Európy mali možnosť predstaviť svoje diplomové práce v rámci prestížnej súťaže Designblok Diploma Selection, ktorá sa tentokrát konala v priestoroch Novej Špirály. Po nabitom dni plnom módnych shows odborná porota vybrala ako víťazku dizajnérku Andreu Rehbein, pričom druhé a tretie miesto obsadili návrhári Šimon Žák a Kári Þór Barry.

    Dve ikony, dva strihy. Kim Kardashian a Pamela Anderson šokovali Paríž

    Paríž opäť ukázal, že účes môže niesť rovnako silné posolstvo ako couture šaty. Najvýraznejšie sa do povedomia uplynulého týždňa módy zapísali dve ženy, ktoré redefinujú pojem "ikonická premena". Kim Kardashian a Pamela Anderson. Každá z nich uchopila krátke vlasy ako nástroj vyjadrenia novej éry krásy a osobnej sily. Ich účesy sa stali vizuálnymi odrazmi ženskej autonómie, estetickej precíznosti aj zmyslu pre okamih. Paríž tak zrodil dva účesy, ktoré určite vstúpia do kaderníckych salónov.

    Véronique Nichanian končí. Po 37 rokoch opúšťa pánsku divíziu Hermès

    Legendárna módna stálica končí. Návrhárka Véronique Nichanian po 37 rokoch opúšťa pozíciu kreatívnej riaditeľky pánskej sekcie módneho domu Hermès. Toto rozhodnutie prezradila vo štvrtok v rozhovore pre francúzsky denník Le Figaro. Vedenie jednej z najsilnejších značiek na súčasnom trhu s luxusom však zatiaľ neoznámilo jej nástupcu alebo nástupkyňu.

    Sila novej éry Chanel spočíva v detaile. Matthieu Blazy ponúkol perfektné kreácie

    Jarná kolekcia Chanel si žiada pohľad zblízka. Matthieu Blazy vo svojej debutovej jarnej a letnej kolekcii premenil každý detail na kompas staronovej estetiky. V každom stehu, v štruktúre tvídu aj v nečakaných tvaroch kabeliek sa zrkadlí jeho presnosť a cit pre tradíciu. Parížsky Grand Palais sa stal laboratóriom remesla, kde luxus získava hmatateľnú podobu v tradičnom poňatí krásy. Chanel pod jeho vedením rozpráva príbeh skrze nuansy, formujúce celú galaxiu štýlov.

    Ikonický náramok Love oslavuje comeback. Cartier ho v novej verzii vracia po 58 rokoch

    Po dlhých 58 rokoch od svojho vzniku sa ikonický náramok Love od Cartier mení do novej podoby. Pružný, plynulý, dokonale súdržný so zápästím. Nový model Love Unlimited prináša pohyb tam, kde kedysi vládla presnosť a nedynamická strohosť. V každom detaile zostáva duch Alda Cipulla, konštruktéra emócií, ktorý kedysi zlatom vyjadril trvalosť citu. Šperkársky dom Cartier teraz prepisuje jeho myšlienku do novej éry.

    Anjelici opäť na scéne. Značka Victoria’s Secret odhalila tohtoročnú show

    Veľkolepá tradičná show z dielne Victoria’s Secret na seba opäť strhla pozornosť. Značka sa na scénu vrátila po roku a predstavila len druhú prehliadku od svojej dlhodobej pauzy, nasledujúcej po lavíne silnej kritiky. Jej nová image má zahŕňať o niečo viac rôznorodý a inkluzívny prístup. Zdá sa, že spoločnosti sa comeback darí, zožala totiž značný úspech.

    ― Reklama ―