Módny dom Prada sa na Milánskom týždni módy rozhodol šepkať, zatiaľ čo iní kričia. Jeho pánska kolekcia pre jar a leto 2026 predstavovala posun od okázalej sily k introspektívnemu pokoju. Lenže niekedy sa aj šepot môže zdať hlučný. Hlavne, keď od neho čakáte niečo viac. Reakcie na kolekciu sú skôr rozporuplné a my popravde nevieme, na akú stranu sa prikloniť.
Prada usporiadala svoju poslednú šou v surovom priestore Depozitu nadácie Fondazione Prada. Betón, odhalené trámy, ambientné zvuky prírody a minimum výzdoby. Znelo to sľubne. A predsa, výsledok pôsobil skôr ako akademické cvičenie na módnej škole než ako kolekcia, ktorá by mala inšpirovať či snáď zaujať.
Neatraktívna estetika ako zámer? Čo tým chcel módny dom Prada povedať?
Návrhárske duo Miuccia Prada a Raf Simons oslavuje päť rokov spolupráce. A hoci si za ten čas vybudovalo jednotný jazyk, tento rok hovorilo tak trochu do steny. Namiesto nových výziev sme dostali návrat k „pradovskej“ klasike. Slim strihy, nylon, intelektuálny minimalizmus. Estetika bola striedma, niekedy až úmyselne neučesaná, ale v kontexte súčasnej módy, ktorá si opäť nachádza cestu k teatrárnosti a emóciám, pôsobila až zámerne chladne.



Zdroj: Prada
Áno, v kolekcii sa objavili aj poetické prvky. Sandále, plavky, klobúky ako kvetináče. Farby hrali, náhle výbuchy kobaltovo modrej, žltej či červenej kontrastovali so šedou a námorníckou modrou korporátneho strihu. Styling však napriek všetkej voľnosti a nedbalej harmónii miestami pôsobil ako narýchlo pobalený kufor na dovolenku, keď si ráno oblečiete prvú vec, ktorú nahmatáte.


Zdroj: Prada
Čo, celkom úprimne, možno bol aj pôvodný umelecký zámer. Téma dovolenky sa v kolekcii vynoruje opakovane. Nielen v atmosfére, ale aj v strihových a materiálových rozhodnutiach. Ale tam, kde by iná značka vykúzlila snový svet plný vizuálnej atraktivity, sa Prada rozhodla pre suchý, intelektuálny štýl.
Extrémna implementácia vizuálneho kódu. Bolo to potrebné?
Tak sme pravdepodobne narazili na kameň úrazu. Kým predtým úspešná značka dokázala spojiť humor s hĺbkou, tohtoročná kolekcia bola možno až príliš uväznená v bezpečí vlastného kódu. Chýbal moment prekvapenia, záber, gesto, ktoré by posunulo vopred stanovenú módnu hranicu. Všetko pôsobilo správne, sofistikovane, s úctou k remeslu, ale aj príliš sterilne.
Samozrejme, pre fanúšikov značky to bol návrat k čistej Prade. Žiadne experimenty, žiadne ústupky. Pre ostatných? Možno dôvod na povzdych. Medzi kolekciami, ktoré sa tento rok v Miláne spoliehali na silné vizuálne momenty, sa táto prehliadka utápala v pokoji. Pokoj, ktorý namiesto meditácie evokuje unavené popoludnie bez kávy.
Zdroje: WWD, Hypebeast, L’OFFICIEL, HighSnobiety, Reddit, Instagram