Maria Grazia Chiuri síce obliekala ženy do tylu, saténu a ikonických prvkov, jej skutočný prínos značke Dior však leží inde. V spôsobe, akým do prehliadok vtkala sociálne uvedomenie. V článku sa preto nepíše o čipke, ktorú použila na svojej poslednej prehliadke. Je o tom, ako módu ako jedna z mála premenila na feministický nástroj. A ako jej návrhy opakovane zdôrazňovali, že silueta nestačí. Treba aj silný postoj.
Pred niekoľkými dňami Maria Grazia Chiuri oznámila svoj odchod z kreatívneho vedenia ženskej divízie značky Dior. Po deviatich rokoch sa rozlúčila s módnym domom, ktorý vizuálne premenila, ale aj ideologicky posunula do nového storočia. Jej odchod prichádza v čase, keď sa módny priemysel nanovo definuje a hľadá nové vzory (spomeňme si na súčasný kolotoč výmeny kreatívnych riaditeľov). Maria Grazia Chiuri však ponúka silnejší odkaz ako iní návrhári, zanechala stopu v kultúrnom povedomí a nastavila latku, v ktorej je móda prostriedkom boja za rovnosť.
Ženskosť na prvom mieste. Maria Grazia Chiuri si obľúbila spoluprácu s ďalšími feministkami
Keď sa Maria Grazia Chiuri v roku 2016 ujala vedenia značky Dior, jej debutová kolekcia bola prakticky nezabudnuteľná. Na mólo poslala modelky v bielych tričkách s nápisom „We Should All Be Feminists“. Bol to citát nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie. Dior, dom s históriou ženskej krásy, zrazu hovoril o ženskej sile. Tričko v cene približne 700 dolárov sa okamžite stalo symbolom hviezdneho aktivizmu. Nosili ho Jennifer Lawrence, Rihanna a Natalie Portman. Inšpirovalo aj ďalších návrhárov k vytvoreniu politicky zameraných kolekcií.
Maria Grazia Chiuri tiež systematicky spolupracovala s umelcami a ženskými kolektívmi, aby posilnila hlas žien v móde. Pre prehliadku haute couture v roku 2020 vytvorila v spolupráci s umelkyňou Judy Chicago inštaláciu, ktorá vyzdvihovala ženskú spiritualitu a silu. Ďalšie kolekcie obsahovali odkazy na feministické ikony, ako je Carla Lonzi, ktorej citáty boli súčasťou výzdoby prehliadkových mól.


Zdroj: Judy Chcicago
Návrhárka však nepracovala s feminizmom ako s trendom. Namiesto toho vložila hĺbku a kontinuitu feministických myšlienok priamo do DNA svojich kolekcií. V roku 2018 napríklad nadviazala na virálne tričko s novým vyhlásením: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentoraz to bol citát historičky umenia Lindy Nochlin. Jej esej z roku 1971, ktorú návštevníci výstavy dostali vo forme tlačenej brožúry, pojednávala o štrukturálnych prekážkach, ktoré bránili ženám uspieť v umení. Maria Grazia Chiuri tým opäť dokázala, že feminizmus pre ňu nebol len populárnou ozdobou, ale stále aktuálnou výzvou na premýšľanie.
Zobraziť príspevok na Instagrame
Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube