Více

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri síce obliekala ženy do tylu, saténu a ikonických prvkov, jej skutočný prínos značke Dior však leží inde. V spôsobe, akým do prehliadok vtkala sociálne uvedomenie. V článku sa preto nepíše o čipke, ktorú použila na svojej poslednej prehliadke. Je o tom, ako módu ako jedna z mála premenila na feministický nástroj. A ako jej návrhy opakovane zdôrazňovali, že silueta nestačí. Treba aj silný postoj.

    Pred niekoľkými dňami Maria Grazia Chiuri oznámila svoj odchod z kreatívneho vedenia ženskej divízie značky Dior. Po deviatich rokoch sa rozlúčila s módnym domom, ktorý vizuálne premenila, ale aj ideologicky posunula do nového storočia. Jej odchod prichádza v čase, keď sa módny priemysel nanovo definuje a hľadá nové vzory (spomeňme si na súčasný kolotoč výmeny kreatívnych riaditeľov). Maria Grazia Chiuri však ponúka silnejší odkaz ako iní návrhári, zanechala stopu v kultúrnom povedomí a nastavila latku, v ktorej je móda prostriedkom boja za rovnosť.

    Ženskosť na prvom mieste. Maria Grazia Chiuri si obľúbila spoluprácu s ďalšími feministkami

    Keď sa Maria Grazia Chiuri v roku 2016 ujala vedenia značky Dior, jej debutová kolekcia bola prakticky nezabudnuteľná. Na mólo poslala modelky v bielych tričkách s nápisom „We Should All Be Feminists“. Bol to citát nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie. Dior, dom s históriou ženskej krásy, zrazu hovoril o ženskej sile. Tričko v cene približne 700 dolárov sa okamžite stalo symbolom hviezdneho aktivizmu. Nosili ho Jennifer Lawrence, Rihanna a Natalie Portman. Inšpirovalo aj ďalších návrhárov k vytvoreniu politicky zameraných kolekcií.

    Maria Grazia Chiuri tiež systematicky spolupracovala s umelcami a ženskými kolektívmi, aby posilnila hlas žien v móde. Pre prehliadku haute couture v roku 2020 vytvorila v spolupráci s umelkyňou Judy Chicago inštaláciu, ktorá vyzdvihovala ženskú spiritualitu a silu. Ďalšie kolekcie obsahovali odkazy na feministické ikony, ako je Carla Lonzi, ktorej citáty boli súčasťou výzdoby prehliadkových mól.

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhárka však nepracovala s feminizmom ako s trendom. Namiesto toho vložila hĺbku a kontinuitu feministických myšlienok priamo do DNA svojich kolekcií. V roku 2018 napríklad nadviazala na virálne tričko s novým vyhlásením: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentoraz to bol citát historičky umenia Lindy Nochlin. Jej esej z roku 1971, ktorú návštevníci výstavy dostali vo forme tlačenej brožúry, pojednávala o štrukturálnych prekážkach, ktoré bránili ženám uspieť v umení. Maria Grazia Chiuri tým opäť dokázala, že feminizmus pre ňu nebol len populárnou ozdobou, ale stále aktuálnou výzvou na premýšľanie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fashionup.cz (@fashion_upcz)

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    Maria Grazia Chiuri neponúkla len eleganciu. Dior priniesla aktívny feminizmus

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri síce obliekala ženy do tylu, saténu a ikonických prvkov, jej skutočný prínos značke Dior však leží inde. V spôsobe, akým do prehliadok vtkala sociálne uvedomenie. V článku sa preto nepíše o čipke, ktorú použila na svojej poslednej prehliadke. Je o tom, ako módu ako jedna z mála premenila na feministický nástroj. A ako jej návrhy opakovane zdôrazňovali, že silueta nestačí. Treba aj silný postoj.

    Pred niekoľkými dňami Maria Grazia Chiuri oznámila svoj odchod z kreatívneho vedenia ženskej divízie značky Dior. Po deviatich rokoch sa rozlúčila s módnym domom, ktorý vizuálne premenila, ale aj ideologicky posunula do nového storočia. Jej odchod prichádza v čase, keď sa módny priemysel nanovo definuje a hľadá nové vzory (spomeňme si na súčasný kolotoč výmeny kreatívnych riaditeľov). Maria Grazia Chiuri však ponúka silnejší odkaz ako iní návrhári, zanechala stopu v kultúrnom povedomí a nastavila latku, v ktorej je móda prostriedkom boja za rovnosť.

    Ženskosť na prvom mieste. Maria Grazia Chiuri si obľúbila spoluprácu s ďalšími feministkami

    Keď sa Maria Grazia Chiuri v roku 2016 ujala vedenia značky Dior, jej debutová kolekcia bola prakticky nezabudnuteľná. Na mólo poslala modelky v bielych tričkách s nápisom „We Should All Be Feminists“. Bol to citát nigérijskej spisovateľky Chimamandy Ngozi Adichie. Dior, dom s históriou ženskej krásy, zrazu hovoril o ženskej sile. Tričko v cene približne 700 dolárov sa okamžite stalo symbolom hviezdneho aktivizmu. Nosili ho Jennifer Lawrence, Rihanna a Natalie Portman. Inšpirovalo aj ďalších návrhárov k vytvoreniu politicky zameraných kolekcií.

    Maria Grazia Chiuri tiež systematicky spolupracovala s umelcami a ženskými kolektívmi, aby posilnila hlas žien v móde. Pre prehliadku haute couture v roku 2020 vytvorila v spolupráci s umelkyňou Judy Chicago inštaláciu, ktorá vyzdvihovala ženskú spiritualitu a silu. Ďalšie kolekcie obsahovali odkazy na feministické ikony, ako je Carla Lonzi, ktorej citáty boli súčasťou výzdoby prehliadkových mól.

    Zdroj: Judy Chcicago

    Návrhárka však nepracovala s feminizmom ako s trendom. Namiesto toho vložila hĺbku a kontinuitu feministických myšlienok priamo do DNA svojich kolekcií. V roku 2018 napríklad nadviazala na virálne tričko s novým vyhlásením: „Why Have There Been No Great Women Artists?“. Tentoraz to bol citát historičky umenia Lindy Nochlin. Jej esej z roku 1971, ktorú návštevníci výstavy dostali vo forme tlačenej brožúry, pojednávala o štrukturálnych prekážkach, ktoré bránili ženám uspieť v umení. Maria Grazia Chiuri tým opäť dokázala, že feminizmus pre ňu nebol len populárnou ozdobou, ale stále aktuálnou výzvou na premýšľanie.

    Zobraziť príspevok na Instagrame

    A post shared by Fashionup.cz (@fashion_upcz)

    Zdroje: The Guardian, Grazia, Vanity Fair, Instagram, Youtube

    ― Reklama ―

    Séria Sirény rozpráva príbeh prostredníctvom módy. Jeho kostýmy prezrádzajú tajomstvo deja

    Po úspešnom seriáli White Lotus nastupujú na scénu nové projekty, taktiež stavané na tematike najbohatších vrstiev spoločnosti a ich následnej kritike. Podobný príbeh sa rozhodol vyrozprávať aj nový mini seriál Sirens, lákajúci predovšetkým na svoj svižný dej. Ten skvele dopĺňajú aj kostýmy, ktoré hravo naznačujú, kam postavy nenávratne smerujú.

    Fermentácia vo svete kozmetiky? Sľubuje vyššiu účinnosť skin care

    Zatiaľ čo svet gurmánov si pojem fermentácia spája s pohárom kimči alebo kefíru, kozmetický priemysel ho posúva na novú úroveň. Bakteriálny proces, ktorý zabezpečuje transformáciu zložiek do vstrebateľnejšej formy, sa vkráda do prípravkov starostlivosti o pleť. Fermentované zložky sľubujú intenzívnejšiu účinnosť a jemnejšie pôsobenie. Trend, ktorý znie ako výstrelok, vychádza z dávnych tradícií východnej medicíny.

    Módne značky hľadia vpred. Ponúkajú resort kolekcie pre jar 2026

    Špeciálne cruise a resort kolekcie fungujú ako pomyselný most medzi hlavnými ready-to-wear kolekciami. Zatiaľ čo najväčšie módne domy na ich počesť usporadúvajú špeciálne prehliadky, ostatné luxusné značky zostávajú pri kampaniach. Mnohé z nich preto nedávno odhalili najnovšie návrhy pre jar budúceho roka. Inšpiráciu čerpajú z histórie, tarotových kariet, Paríža či módy 90. rokov.

    Pozor na Labubu bez certifikácie. Z roztomilého plyšového zvieratka sa stáva toxický démon

    Keď sa na trhu objaví nová kultová senzácia, málokedy sa niekto pýta, čo za sebou zanechá. Labubu, postavička pôvodne určená pre zberateľov umenia a dizajnu, sa behom chvíle pretavila v lavínu napodobenín, ktoré zaplavujú medzinárodný trh. V Česku sa s týmito "fejkami" stretávame v podobe plyšákov, príveskov na kľúče či obalov na mobil. Všetky ale niečo spája. Úplne chýbajúce informácie o výrobcovi, zložení a bezpečnosti.

    Dior potvrdil nevyhnutné. Maria Grazia Chiuri po deviatich rokoch odchádza

    Módna scéna sa vo štvrtok konečne dočkala správy, ktorú už niekoľko mesiacov očakávala. Zástupcovia Dior oznámili oficiálny odchod kreatívnej riaditeľky dámskych kolekcií Marie Grazie Chiuri. Návrhárka opustí slávny módny dom po deviatich rokoch. Do histórie sa zapísala predovšetkým vďaka svojim feministickým kolekciám. Zatiaľ nie je jasné, kto ju vo funkcii nahradí.

    Burberry otvorí vlastnú galériu. Dočkáme sa jej v roku 2027

    Britská módna značka Burberry spojila svoje sily s prestížnym londýnskym múzeom Victoria and Albert Museum, aby v roku 2027 sprístupnila svoju vlastnú galériu. Projekt, ktorý premení existujúcu Galériu módy na úplne nový výstavný priestor s názvom The Burberry Gallery, sa považuje za významný krok nielen pre britskú kultúru, ale aj pre samotnú značku Burberry, ktorá sa snaží opätovne získať svoje postavenie na trhu s luxusnou módou.

    Jacquemus odštartoval leto. V Monte Carle láka na špeciálny Beach Club

    S letom je vo svete módy neoddeliteľne spojená séria pop-upov a špeciálnych podujatí organizovaných najluxusnejšími značkami. Medzi pomyselných kráľov takýchto podujatí patrí módny dom Jacquemus. Už niekoľko rokov každú letnú sezónu odhaľuje špeciálny butik aj plážový set-up. Inak tomu nie je ani tento rok, spoločnosť tentokrát odštartovala leto v Monte Carle.

    Second hand už nie je plán B. Jeho trh rastie rýchlejšie ako inflácia

    Donedávna boli second handy doménou tých, ktorí chceli ušetriť alebo sa obliekať "trochu inak". Dnes sa stáva plnohodnotným módnym trendom. Podľa aktuálnej správy ThredUp Resale Report má trh s oblečením z druhej ruky veľkú budúcnosť. Za päť rokov by mal dosiahnuť hodnotu 367 miliárd dolárov. Pre porovnanie, je to vyššie číslo ako hodnota módneho priemyslu v Taliansku. A kto za týmto rastom stojí? Jednoznačne generácia Z.

    Letné trendy sa hlásia o slovo. Otvorte im dvere svojho šatníka

    Slnkom zaliate dni sa blížia míľovými krokmi, takže nie je na čo čakať. Trendy tohto leta začínajú bojovať o našu pozornosť. Niektoré z nich však môžu byť trochu šialené. Napriek tomu sa nebojte otvoriť im dvere svojho šatníka, uvidíte, že si v ňom ľahko nájdu svoje dôstojné miesto. Stačí ich skombinovať so správnym doplnkom či ladiacimi nadčasovými kúskami.

    Medzi eleganciou a ideológiou. Keď Chanel špehovala pre Ríšu a Boss šil uniformy SS

    Keď prechádzate butikmi značky Chanel alebo listujete kampaňami Hugo Boss, málokedy si spomeniete na chvíle, keď sa tieto značky zaplietli s jedným z najtemnejších režimov 20. storočia. Zatiaľ čo Coco Chanel počas vojny špehovala pre nacistickú rozviedku v parížskom hoteli Ritz, Hugo Boss obliekal členov SS do starostlivo strihaných uniforiem. Luxus a moc sa prepojili s ideológiou, ktorá mala ničivé následky pre celý svet.

    Dior cruise kolekcia vzdala hold Rímu. Do návrhov votkala jeho históriu

    Kreatívna riaditeľka Dior Maria Grazia Chiuri sa s cruise kolekciou pre rok 2026 vrátila domov. Prehliadku totiž tentokrát odhalila vo svojom rodnom Ríme. Návrhy preto náležite vzdali hold jeho bohatej histórii. Zamerala sa ale aj na jeho stopu vo svete filmu. Výsledkom sa stala jedna z jej doteraz najvydarenejších šou, ktorá by však mohla byť aj jej posledná.

    Leto volá po zmene. Páni vynesú mini šortky aj pastelovo ružovú

    S blížiacimi sa letnými mesiacmi je čas aj na zmenu. Odložte kožené čižmy a prešívané bundy na dno svojich šatníkov. Vneste do svojich outfitov závan čerstvého vzduchu vďaka najnovším trendom. Pánskej móde by toto leto mali dominovať extra krátke šortky, jednofarebné looky a klasické tričká s nápismi. Na odvážlivcov čaká aj pastelovo ružová farba.

    TikTok priniesol ďalší trend. Propaguje „zázračné“ chodenie po tráve

    Výlet do lesa, kochanie sa upokojujúcou zeleňou a prechádzanie sa po trávnatej lúke patria medzi zvyky, ktoré sú odjakživa považované za prospešné. Zdá sa však, že populárna platforma TikTok v prirodzenom počínaní našla ďalší virálny trend. Jej používatelia totiž zdieľajú "zázračné" benefity takzvaného grounding alebo earthing, teda prepojenia sa s pôdou.

    Najhodnotnejšou luxusnou značkou je Porsche. Louis Vuitton tento rok predbehol Chanel

    Platforma Brand Finance každoročne zverejňuje rebríček najhodnotnejších luxusných a prémiových značiek. Tento rok v ňom už po ôsmykrát dominuje Porsche. V tesnom závese za ním však nasleduje módny dom Chanel, ktorý tentoraz o jedno miesto predstihol svojho konkurenta Louis Vuitton. Titul najsilnejšej luxusnej značky pre zmenu získala značka Dior.

    Oblieka Zendayu aj Kendall Jenner. Kto je Torishéju Dumi?

    Niektorým návrhárom trvá roky, kým si získajú pozornosť módnej scény. U iných, ako je Torishéju Dumi, je to otázka pár mesiacov. Talentovaná dizajnérka prvýkrát zaujala v roku 2023 na Parížskom fashion weeku. O niekoľko mesiacov neskôr obliekla herečku Zendayu a nedávno jej kreácia zažiarila na Met Gala, kde jej look predviedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kocke: Hermès má prvé slúchadlá a Burberry čerpá z kráľovskej rodiny

    Značka Hermès uvedie svoje prvé dizajnové slúchadlá. Módny dom Burberry zase vydal jarnú kampaň inšpirovanú kráľovskou rodinou, zatiaľ čo Rabanne zasadil letnú kolekciu do srdca Brazílie. Londýn víta najvyššie umiestnenú reštauráciu v Európe, a to z dielne kuchára Gordona Ramsayho. A Parížsky týždeň pánskej módy pozná svoj oficiálny kalendár.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―