Napodobeniny dizajnových tričiek s ošúchaným logom alebo rádoby luxusné kabelky z lacnej kože (bohužiaľ) predstavujú neodmysliteľnú súčasť odvrátenej stránky módy. Že k inšpirácii bez uznania pôvodného zdroja pristúpi aj Prada, však čakal málokto. Módny dom teraz dúfa, že svoje meno očistí. Kultúrnu apropriáciu indických sandálov mieni napraviť oficiálnou spoluprácou.
Kultúrna apropriácia sa stala nechcenou súčasťou pánskej kolekcie na jar a leto 2026 z dielne talianskeho módneho domu Prada. Luxusná značka pred pol rokom na milánskom mole predstavila originálne vyzerajúce kožené sandále. Pomerne skoro po ich odhalení však vyšlo najavo, že produkt takmer do posledného detailu napodobňuje tradičné indické sandále, známe pod menom „Kolhapuri Chappals“.
Prada teraz ľutuje. Oznámila, že napriek vlne kritiky a značnej kontroverzii sandále predsa len predávať hodlá. Na ich výrobe však bude spolupracovať s lokálnymi indickými remeselníkmi z regiónov Karnataka a Maharashtra. Výsledkom bude limitovaná kolekcia sandálov, ktoré značka chce predávať za približne 800 eur. Dostupných bude od februára roku 2026 dvetisíc modelov, a to v 40 svetových pobočkách.
Zdroj: Prada
Indickí remeselníci bojujú s klesajúcim dopytom. Prada im ponúka druhý dych
„Prepojíme originálne štandardné schopnosti pôvodného výrobcu s našimi výrobnými technikami,“ opísal pre agentúru Reuters riaditeľ marketingu a vedúci oddelenia spoločenskej zodpovednosti Prada Lorenzo Bertelli. Módny dom podpísal dohodu s niekoľkými organizáciami, za ktorými stojí indická vláda. Projekt zahŕňa niekoľkoročné partnerstvo, ktorého súčasťou bude aj školiaci program pre lokálnych indických remeselníkov.
Zdroj: Prada
Tí získajú tiež šancu navštíviť v Taliansku Prada Academy. Tradičné kožené sandále vyrábajú v Indii marginalizované komunity. Práve preto vyvolal krok Prada silnú kontroverziu. Tamojší remeselníci sa totiž musia dlhodobo potýkať s klesajúcim dopytom a lacnými imitáciami ich výrobkov. Teraz preto dúfajú, že im spolupráca s talianskou značkou prinesie vyššie platy, ale aj priláka mladšiu generáciu k ich tradičnému remeslu.
Ich nádeje sú založené na myšlienke „domino efektu“, ktorý sa podľa nich spustí, keď Prada zaradí do svojho sortimentu sandále vyrábané od 12. storočia. Práve preto však zostávajú otázky, prečo módny dom nepriznal inšpiráciu od začiatku. Ak ani luxusné značky predstavujúce vrchol krajčírstva nedokážu dodržiavať etické normy, módny priemysel čaká smutná budúcnosť.
Zdroje: Fashion Network, BBC, The Independent, Instagram, YouTube

